InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > De geschiedenis van Facebook

De geschiedenis van Facebook

De geschiedenis van Facebook Iedereen kent het tegenwoordig wel, Facebook! Dé sociaalnetwerksite van het moment. Volg je vrienden, upload foto's en houdt contact met je oude kennissen. Maar hoe is Facebook eigenlijk ontstaan?
Facebook is een sociaal netwerk sit voor iedereen. Tegenwoordig (Feb. 2011) bestaat Facebook uit zo'n 680.000.000 profielen. Elke dag worden er 700.000 nieuwe profielen bij gemaakt. Dit is echter niet spontaan begonnen. Facebook kent een geschiedenis.

Ontstaan van Facebook

Mark Zuckerberg is de ontwierp in Oktober 2003 Facemash, de voorganger van Facebook. Hij deed dit als tweedejaars student aan de Harvard University. De site was een soort spel, waar twee foto's van mensen met elkaar vergeleken konden worden. De bedoeling was, dat de bezoekers van de site aan konden geven wie er 'hotter' was. De foto's kwamen uit de fotoalbums van negen huizen. Om aan deze foto's te komen, hackte Zuckerberg in de beschermde gebieden van het Harvard computer netwerk en kopieerde vervolgens alle ID afbeeldingen van de studenten met slaapvertrek. Facemash trok 450 bezoekers en 22,000 foto weergaven in de eerste vier uur dat de site online was.

Een paar dagen later werd de site uit de lucht gehaald door Harvard. Zuckerberg werd beschuldigd van inbraak op de beveiliging, schenden van kopieerrecht en schenden van de privacy. In de semesters die volgde breidde Zuckerberg de site uit, waardoor uiteindelijk Facebook ontstond. In eerste instantie was facebook alleen bedoeld voor studenten van de Harvard University. Later werden studenten van alle universiteiten toegelaten. Facebook werd in september 2006 geheel openbaar, waarna iedereen zich kon registreren.

In 2006 was Yahoo geïnteresseerd in overnamen van Facebook. Een bod van één miljard euro sloeg de toen drieëntwintig jarige Zuckerberg af. Op 25 oktober 2007 werd bekend dat de computergigant Microsoft voor 240.000.000 dollar een belang in Facebook van 1,6 procent had genomen. De waarde van Facebook werd hierdoor geschat op 15 miljard dollar (Ruim 10 miljard euro).

Groei van Facebook

Sinds 2007 is het aantal gebruikers op Facebook sterk toegenomen. De site groeide in 2005 en 2006 nog met zo'n 5 tot 6 miljoen gebruikers per jaar. In 2007 waren dit er al meer dan 40 miljoen. Vandaag de dag groeit Facebook nog met tientallen miljoenen gebruikers per maan.

DatumAantal actieve gebruikers
December 20041 miljoen
December 20055,5 miljoen
December 200612 miljoen
April 200720 miljoen
Oktober 200750 miljoen
Augustus 2008100 miljoen
Januari 2009150 miljoen
Februari 2009175 miljoen
April 2009200 miljoen
Juli 2009250 miljoen
September 2009300 miljoen
December 2009350 miljoen
Februari 2010400 miljoen
Juli 2010500 miljoen
December 2010600 miljoen
Januari 2011650 miljoen
Februari 2011680 miljoen

Elke dag worden er 700.000 nieuwe profielen op Facebook bij gemaakt.
© 2011 - 2017 Timkraai, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Facebook
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook

Reageer op het artikel "De geschiedenis van Facebook"

Reacties

Jemoeder, 03-07-2013 09:13 #2
Wow zo snel groeit het!

Ben, 17-12-2012 14:01 #1
De informatie mag wel geüpdate worden.

Infoteur: Timkraai
Gepubliceerd: 29-03-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!