InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Youtube: broadcast yourself!

Youtube: broadcast yourself!

Youtube: broadcast yourself! Youtube is één van de meestbezochte sites van het moment. Het is een videosite, waar je al je creativiteit op de wereld kan loslaten. Momenteel worden ongeveer 100 miljoen filmpjes per dag bekeken, en worden er per dag 60.000 gepost. Hier info over het ontstaan, en een tutorial hoe je je eigen filmpje online zet.

Geschiedenis van Youtube

In 2005 richtten de voormalig medewerkers van Paypal Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim Youtube op, een site waar je je eigen video's kan uploaden. De slogan van de site is: 'YouTube, Broadcast Yourself'. In het begin beheerde men de site volledig vanuit een garage. In 2006 stond de site reeds in de top 10 van meest bezochte sites ter wereld, en de popularitet zou alleen nog maar stijgen. Op 14 november van dat jaar nam Google de site over voor 1,65 miljard dollar. Deze had zelf ook een dergelijke videodienst, Google Video, maar die komt nog niet in de buurt van Youtube qua populariteit.

Kritiek op Youtube

Er wordt heel wat kritiek geuit op Youtube:
  • Beeldkwaliteit. De kwaliteit van een geupload filmpje is niet al te best.
  • Illegale filmpjes. Er zijn veel filmpjes waar illegaal beeldmateriaal in vertoond wordt waar copyright op rust.

Blokkeringen
Thailand blokkeerde onlangs Youtube, omdat op de site filmpjes die een negatief beeld van de regering gaven te zien waren. Ook Iran, Turkije en Brazilië blokkeerden al om soortgelijke redenen de site.

Vergoedingen
Men is intussen een nieuw project gestart, dat het vergoeden voor filmpjes zou moeten realiseren. Er zou enkele seconden reclame vertoond worden voor elk filmpje. De maker van het filmpje krijgt dan de inkomsten. Het filmpje moet wel volledig zelfgemaakt zijn, dus zonder enig beeldmateriaal waar copyright op rust!

Nederlandse Site

Zeer recentelijk (19/6/07) is youtube in een aantal landen een lokale site gestart, waaronder Nederland. De site ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar is nu wel in het Nederlands!

Zet ook jouw filmpje op Youtube!

bekijk filmpjes op Youtube
bekijk filmpjes op Youtube
Als je na het voorgaande zelf ook zin hebt gekregen om je visuele expressies op het net te zetten: hieronder een volledig stappenplan!

Voorbereiding
Allereerst moet je een account aanmaken. Dit doe je zo:
  1. Surf naar Youtube.com
  2. Klik rechtsboven op 'Sign Up'
  3. Nu moet je rechts je gegevens invullen. Bij account type kies je normaal standaard, buiten als je een artiest/director bent, en je de site als springplank voor je carrière wilt gebruiken.
  4. Druk op Sign Up. Je krijgt nu een bevestigingsmailtje. Als je op de activatielink geklikt hebt, ben je helemaal klaar om je filmpjes te posten!

Google voorzag onlangs ook in de functie om je met je Google account aan te melden bij Youtube. Hiervoor kijk je links in het signup scherm, onder de ledenlogin. Daar staat een link 'Login with your Google Account'. Als je hierop doorklikt, moet je eerst inloggen met je google account, en vervolgens kan je dezelfde stappen als bij een gewone aanmelding volgen.

Beheer je account, maak je filmpjes en zet ze online
Na de voorgaande stappen kan je inloggen op je Youtube account. Dit doe je zo:
  1. Klik rechtsboven op 'My account'
  2. Geef links in het scherm je gebruikersnaam en wachtwoord in.
  3. Je komt nu op je persoonlijke beheerpagina.

Bovenaan zie je je statistieken: video's die je bekeken hebt, aantal eigen filmpjes,...

Rechts zie je je inbox. Daaronder de mensen die zich op jouw filmpjes geabonneerd hebben en de mensen op wie jij je geabonneerd hebt. Je kan ook vrienden toevoegen, en deze in groepen indelen.

Links kan je je video's toevoegen, beheren,... Elke Youtubegebruiker krijgt een soort 'tv-channel' toegewezen. Dit is je persoonlijke site, waar alle video's die je geupload hebt opstaan. Hier staan ook je vrienden op, je geaboneerden,... Je kan ook een profiel aanmaken.

Om nu je eigen filmpje toe te voegen, volg je de volgende stappen:
  1. Klik op de knop 'Upload New Video'
  2. Nu moet je nogmaals je paswoord en email bevestigen. Geef je paswoord in, wacht op de mail en bevestig dan.
  3. Je komt nu op een pagina waar je alle info over je filmpje moet ingeven: titel, beschrijving,... Geef zeker goede tags in, dit zijn een soort sleutelwoorden waarover je filmpje gaat. Heel de zoekfunctie is hierop gebaseerd. Wil je dus dat je filmpje makkelijk gevonden wordt, geef dan goede keywords in!
  4. Als je alle info hebt ingegeven, druk dan op 'upload a video'
  5. Op de volgende pagina geef je de locatie van je filmpje in. Nu even wachten tot het geupload is, en: je eerste filmpje staat online!

Nadien kan je via de channelsettings op de My account pagina je filmpjes ordenen op je pagina, en via de 'my video's' link wat meer naar boven playlists aanmaken.

Filmpjes bekijken

Ook als je filmpjes bekijkt, biedt Youtube heel wat mogelijkheden! Hier een overzicht:
  • Je kan de video delen, je krijgt dan een code die je op je eigen site kan plakken.
  • Onder de video zie je de statistieken, hoeveel keer het filmpje al bekeken is,... en je kan het filmpje aan je favorieten toevoegen!
  • Helemaal onderaan zie je de commentaren. Je kan dus een videoboodschap achterlaten als comment, maar ook gewoon een tekstboodschap.
  • En nog zo veel meer....

Wil je dus je creativiteit met de hele wereld delen, dan is er maar één plaats: Youtube!
© 2007 - 2014 Lukasvv, gepubliceerd in Communicatie (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De populariteit van YouTubeDe populariteit van YouTubeTrends op internet komen en gaan. Hoewel het moeilijk is om met één enkele activiteit op internet te overleven, slaagt Y…
Youtube - Zelf filmpjes uploaden en bekijken!Een filmpje bekijken is altijd leuk. Youtube is een website die heel veel filmpjes heeft, die door allemaal verschillend…
Wat is YouTube?Wat is YouTube?YouTube is een website die gespecialiseerd is in het publiceren van korte films of filmpjes die door gebruikers worden g…
YouTube filmpjes nu ook in 3dYouTube filmpjes nu ook in 3dYouTube 3D is een site waar mensen allemaal filmpjes op kunnen zetten of bekijken. Alleen zijn het niet gewoon normale f…
Verdien geld met YouTube!Verdien geld met YouTube!Geld verdienen met YouTube-filmpjes is een goede manier om online geld te verdienen. Nog niet zo lang geleden is AdSense…

Reageer op het artikel "Youtube: broadcast yourself!"

Reacties

Vinibeer, 20-08-2007 21:17 #2
Als ik mij wil registreren, krijg ik telkens de melding: "Sorry, you are ineligible to sign up for youtube". HuH?!?! :-(

Dennis, 04-08-2007 22:40 #1
De link onder "voorbereiding" verwijst niet naar YouTube maar naar YoTube. Denk dat het een foutje is. Reactie infoteur, 17-08-2007
Ok, bedankt voor erop te wijzen!

Infoteur: Lukasvv
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!