InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Surf mee op Google´s Wave

Surf mee op Google´s Wave

Google Wave is een zgn. open source programma welke een verbinding tot stand brengt tussen sociale netwerken, toepassingen en protocollen. Het combineert instant messengers, blogs en andere vormen van communicatie in één gebruikers interface. Deze toepassing maakt van het Internet een extreem productieve persoonlijke machine, het verweeft als het ware alle netwerken en toepassingen in een geheel.

In 2007

bij het Seoul Digitale Forum definieerde de C.E.O. van Google Eric Schmidt web 3.0 als een persoonlijke toepassing welke alle data samenbrengt welke worden gedistribueerd door sociale netwerken. Nu, 2 jaar later introduceren de Australische broers Jens en Lars Rasmussen, de ontwikkelaars van Google Maps, de nieuwste toepassing.

Australië

het land wat wordt omringd door water, waar het ontwikkelingsteam is gehuisvest, moet de inspiratie geweest zijn voor de term "Wave". ALs je het Internet kunt beschouwen als een oceaan van media, dan is een wave als het ware een filter. Jij en je vrienden surfen op deze golven door gezamenlijk deel te nemen aan relevante discussies rondom alle artkelen en informatie.

In plaats van het doormailen van een foto van bijvoorbeeld een weekendje uit, kun je deze toevoegen aan een wave of golf. Je vrienden zijn nu in staat om commentaar te geven op deze foto. Naarmate meer vrienden zich aansluiten bij de golf, kunnen zij los van elkaar een foto, filmpje of zelfs een artikel toevoegen over de locatie op de foto.

Ontwikkelaars zijn sinds de eerste preview aan het begin van 2009 aan de slag gegaan met nieuwe toepassingen. Deze worden ontwikkeld binnen Wave Sandbox, waarbinnen toepassingen worden ontwikkeld welke aansluiten bij Google´s Wave. Deze preview is uitsluitend beschikbaar voor ontwikkelaars.

Om je in te kunnen schrijven voor Google Wave, dien je te beschikken over een Google account. Indien je hier nog niet over beschikt, kun je dit krijgen door een gmail account aan te vragen. Ga hiervoor naar http://gmail.com.

Vervolgens ga je naar de Google Wave homepage. (http://wave.google.com)

Klik op "Request an invitation" link op de Google Wave homepage.

Je komt nu op een nieuwe pagina waar je het formulier dient in te vullen, vervolgens klik je op "sign me up!" Zorg er voor dat je gmail email gebruikt bij het invullen van het formulier.

Wacht nu tot dat je uitnodiging in je mailbox verschijnt. Dit kan vrij lang duren, maar soms gaat het vrij snel. Het is een beetje afhankelijk van wat je hebt ingevuld bij de aanvraag, hoe meer je hebt aangegeven, des te hoger je komt op de lijst om te worden uitgenodigd als beta tester.

Als je de uitnodiging hebt ontvangen ga je als volgt te werk:

  1. Werk je profiel bij in je Google account. Je profiel kun je zien als een virtuele business card. Vervolgens kun je de avatar en andere profiel gegevens aanpassen. Indien je een bedrijf hebt, of indien je een nieuwe indentiteit aan wilt nemen bijvoorbeeld voor een hobby van je, dan is dit de plaats.
  2. Link je sociale netwerken met Open ID. Indien je het lastig vindt om al je logins te onthouden, open dan een Open ID account. Omdat Google Wave een open structuur heeft, is Open Id een login optie.
  3. Filter informatie. Sorteer en sla de informatie op van je sociale netwerken. Maak een Wave met een robot en voeg muziek, video's, RSS Feeds en andere artikelen en informatie toe. Gebruik de playback optie om de dagelijkse informatiestromen op te slaan.
  4. Nodig anderen uit naar je Waves. Nadat je je sociale netwerk hebt gelinked, zullen je contacten als avatars tevoorschijn komen. Deel je video's met je familie of discuseer over lopende zaken met medewerkers. De Wave wordt een permanente real-time conversatie mogelijkheid met meerdere personen.
  5. Breng conversaties waar ze horen. Spendeer niet nodeloos tijd aan het sorteren en becommentarieëren van infomatie, zorg dat je alleen de relevante zaken er uit haalt. Voeg een blogicoon toe en publiceer rechtstreeks in je blog. Stuur andere wave gebruikers rechtstreeks naar je blog of website.
  6. Wordt iemand die invloed uitoefent. Gebruik je conversaties om unieke relaties te ontwikkelen. Door het filteren van informatie en het delen met anderen, neemt de invloed welke je uitoefend toe. Je wilt misschien famlieleden helpen herinneren aan bepaalde zaken door het posten van foto's. Indien je een klein bedrijf hebt, dan kun je gesprekken over problemen omdraaien in oplossingen. Het beínvloede van anderen is net zo simpel als bijvoorbeeld een nieuw recept aanbevelen aan een vriend.

Het zal wat tijd in beslag nemen om gewend te raken aan Google Wave. Het is een compleet nieuw programma met een niet zo intuitive interface. Als de beta-test compleet is, kan Google Wave je sociale netwerken transformeren in een rijke interactieve media presentatie.
© 2009 - 2017 Costaric, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Google Wave, een nieuwe golf?Google Wave, een nieuwe golf?Iedereen kent Google of heeft wel eens gebruik gemaakt van een Google toepassing. Het kan zijn dat je een iGoogle startp…
Google Wave, wat is Google wave,de uitlegVolgend jaar verwacht Google met Google Wave op de markt te komen. Het programma zou e-mail overbodig maken. Maar wat is…
Google Buzz concurrentie voor Facebook en Twitter?Google Buzz concurrentie voor Facebook en Twitter?Google komt wederom met een nieuwe dienst. Google Buzz is de nieuwe telg van de Google familie, het wordt een uitbreidin…
Google Mini, Google bedrijfsoplossingDe Google Mini is een nieuwe versie van bedrijfsoplossingen: zoeken met Google naar (verborgen en vergeten) digitale bes…
The Wave nu door de Duitsers zelf verfilmd in Die WelleOm zijn leerlingen duidelijk te maken hoe het kwam dat Hitler een zodanige aantrekkingskracht had op de mensen startte h…

Reageer op het artikel "Surf mee op Google´s Wave"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 17-12-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!