InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Hoe maak je e-mail effectiever

Hoe maak je e-mail effectiever

De meesten van ons gebruiken e-mail op hun werk of in hun dagelijks leven. E-mail is makkelijk, iedereen kan zijn e-mail lezen wanneer het hij of zij uitkomt. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw mail gelezen wordt door degene waar je hem naar gestuurd hebt?

Spreek mensen persoonlijk aan

Iedereen die een website heeft wil graag dat dat er veel mensen naar de website komen, daartoe wordt maar al te vaak gebruik gemaakt van mailinglijsten of nieuwsbrieven. De mail gaat vaak naar veel mensen tegelijk, daardoor wordt het onderwerp vaak vrij algemeen gehouden terwijl juist de kracht van de mail zit in: de mensen persoonlijk aanspreken. Ook bij de inhoud van de mail is het belangrijk dat je de mensen persoonlijk aanspreekt. Een mail van "deze week hebben we voor u", spreekt minder aan dan dat de aanhef begint met "Beste ......... we hebben speciaal voor u deze week".

Maak het onderwerp duidelijk en snel vindbaar

Als je een mail stuurt om mensen uit te nodigen voor iets, bijvoorbeeld een vergadering, zorg dan dat de aanhef duidelijk is en dat het op een later tijdstip ook snel terug te vinden is. Probeer in het onderwerp zo specifiek mogelijk te zijn. Probeer bijvoorbeeld als je een mail stuurt over een een vergadering, al in de aanhef aan te geven waar het om gaat, waar de vergadering plaatsvindt en op welke datum. Bijvoorbeeld: "10 januari, vergadering buurtvereniging, in het buurthuis". Zo is het voor een ieder ook op een later tijdstip makkelijk terug te vinden tussen een heleboel nietszeggende mailtjes.

Gebruik manieren

Zeker als je een mail stuurt in het zakelijke circuit of als je iets wilt verkopen gebruik dan je manieren. Je weet bij mail vaak niet wie de ontvanger is, hoe oud hij is en hoe hij etiquette op prijs stelt dus neem het zekere voor het onzekere en gebuik goede manieren. Gebruik u in plaats van je of jij. Stel je mail ook netjes op en overzichtelijk zoals je een belangrijke brief zou doen. Het is zaak om via mail indruk te maken, er is sinds de komst van de mail, sms etc een hele eigen taal ontstaan waarbij alles zo kort mogelijk wordt opgeschreven. Laat je daardoor niet verleiden in een zakelijke mail of in een mail waar je iets van iemand wilt. Spreek de persoon netjes aan en wees vriendelijk doch duidelijk.

Verkoopmails

Heb je bijvoorbeeld via je website een mailinglijst en gebruik je die om je producten te promoten zorg dan voor een pakkende inleidende tekst, waarin heel duidelijk vermeld staat waar het bij deze mail om gaat.

Heel kort en bondig is belangrijk zodat de mensen die de mail openen niet struikelen over een enorme lap tekst. Mensen die geinteresseerd zijn in het onderwerp zullen zeker verder lezen. Echter je kunt geen mensen bereiken als iedereen er al tegenop ziet om de mail te gaan lezen doordat de tekst enorm is, mensen zijn dan sneller geneigd om de mail weg te klikken en zien dus ook je aanbieding niet. Zo kun je dus potentiele klanten missen.

Een korte bondige tekst en een verwijzing naar een website heeft vaak het meeste effect, de mensen die werkelijke geinteresseerd zijn in je aanbieding zullen zeker doorklikken. Ook plaatjes binnen je tekst werken vaak verhelderend maar breken ook de tekst zodat het lijkt of deze minder lang is.
© 2009 - 2014 Bcmo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snel mailen (alle Windowsversies)Nog een tip voor degene die er behoeft aan heeft. Snel en makkelijk mailen zonder het emailprogramma te openen.
E-mail: de voor- en nadelenE-mail: de voor- en nadelenE-mail (mail) wordt veel gebruikt tegenwoordig door jong en oud. Erg handig voor wat snelle berichtjes om iemand op de h…
MSN en Hotmail besprokenMSN en Hotmail besprokenMSN is een gratis communicatiemiddel die vooral populair is bij jongeren. Met MSN Messenger kan je chatten met je vriend…
Effectiever met e-mail omgaanEffectiever met e-mail omgaanWie kent het niet: een uitpuilende mailbox, veel ongelezen mail, mails met acties die blijven liggen en hierbij het gevo…
Veilig surfen en mailen op uw pc zonder virussenVeilig surfen en mailen op uw pc zonder virussenTegenwoordig kunnen we haast niet meer zonder internet,we gebruiken de computer dagelijks. We staan er eigenlijk niet me…

Reageer op het artikel "Hoe maak je e-mail effectiever"

Infoteur: Bcmo
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!