InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Google Wave, een nieuwe golf?

Google Wave, een nieuwe golf?

Google Wave, een nieuwe golf? Iedereen kent Google of heeft wel eens gebruik gemaakt van een Google toepassing. Het kan zijn dat je een iGoogle startpagina hebt, of dat je gebruik maakt van Gmail. Bij Google zijn ze dan ook continue bezig om het internet en het werken met internet makkelijker en interessanter te maken. Als aanvulling op hun diensten verstuurd Google op 30 september 2009 duizenden uitnodigingen om Google Wave te proberen en testen.

Waar draait het om bij Google Wave?

Bij Google Wave staat het samenwerken aan een project centraal. Het bied de mogelijkheid om met groepen mensen in (bijna) realtime te werken aan een project via het internet middels een webbrowser. Het is dus niet nodig om één tot meerdere applicaties te installeren, of door lange en ingewikkelde log-in procedures heen te moeten voordat je samen kunt werken. Alles wat je nodig hebt is een computer of een laptop, en een internet aansluiting.

Wat is er vernieuwend bij Google Wave?

Google Wave werkt in (bijna) real time. Concreet houdt dat in dat je letter voor letter kunt zien wat de ander typt. Wachten totdat de ander zijn zin heeft geschreven en op enter drukt zoals Bij MSN is voorbij. Google Wave heeft ook een meer natuurlijke spellingscontrole, en weet ook het verschil tussen gelijkluidende woorden. Ook kan Google Wave teksten "snel" vertalen. Google Wave kun je ook personaliseren, door het toevoegen van toepassingen en uitbreidingen die naadloos aansluiten op het Google Wave platform. Google Wave is open source, waardoor het ook mogelijk is om uitbreidingen te schrijven die specifiek zijn toegepast op je eigen werkomgeving. Google Wave houdt ook rekening met het feit dat mensen niet altijd on-line zijn, zo is het mogelijk om gesprekken terug te lezen.

Hoe zit Google wave eruit?

Google Wave lijkt op Gmail, maar dan met de nadruk op de mensen en het project waar je mee aan het werk bent. Je hebt een navigatie werkbalk, je kunt je contacten zien, en er is een lijst van het project waar je op dat moment mee aan het werkt bent.

Google Wave termen.

Bij een nieuwe benadering van samenwerking op het internet, komen ook nieuwe termen.
  • Wave: Een Wave verwijst naar een specifiek gesprek. Dit kun je vergelijken met je bericht geschiedenis met een persoon bij Msn. Bijvoorbeeld een gesprek van het bestuur van een ijsvereniging.
  • Wavelet: Dit is ook een een verwijzing naar een specifiek gesprek, maar dan naar een onderdeel van dat gesprek. Wavelet's kunnen apart beheerd en gecreëerd worden van een wave. Zo zou de penningmeester een Wavelet kunnen maken met betrekking tot de betaalde contributies, terwijl de secretaris een Wavelet maakt t.a.v het versturen van de uitnodigingen voor het feest. Beide Wavelets komen uit dezelfde Wave, maar zijn kleiner en gerichter.
  • Blip: Een blip is nog kleiner als een Wavelet, het is één individueel bericht. Je zou het kunnen vergelijken met één zin uit een msn conversatie. Een Blip kan gepubliceerd of ongepubliceerd zijn, en er kunnen eventueel ook nog andere Blips aan bevestigd zijn.

Google Wave Gadget

Een Wave Gadget is een van de 2 soorten Google Wave uitbreidingen. Het is een toepassing die in eerste instantie bedoeld was om de Wave te personaliseren, bedoeld om de Wave "eigen" te maken. Deze omschrijving doet de Gadget geen recht. Je kunt namelijke bijna elke iGoogle of OpenSocial gadget inbedden in Google Wave, kortom, alle bestaande gadgets doen het in Google wave. De gadgets horen dan ook bij een specifieke Wave, en niet bij een bepaalde gebruiker. Er zijn al een aantal gadgets ingebouwd bij Google Wave, zoals een Sudoku gadget, Bidder en Maps.

Google Wave Robots

Robots zijn het ander type uitbreiding in Google wave. Met een Robots is het alsof je een extra persoon in je Wave hebt, met het grote verschil dat ze volledig geautomatiseerd zijn. Robots kunnen informatie in de Wave aanpassen, communiceren met andere Wave's, en informatie uit bronnen buiten je eigen Wave ophalen. Omdat Robots zich gedragen als een andere gebruiker, kun je ze ook opdrachten geven. Zo zou je een Robot kunnen maken die het taalgebruik bewaakt, en die consequent alle aanstootgevende woorden vervangt door "normale"woorden.

Kortom:
Google Wave klinkt veel belovend en kan een welkome aanvulling zijn voor mensen en bedrijven die gezamenlijk aan projecten werken en die het thuiswerken willen promoten. Maar ook op de werkplek kan Google Wave uitstekend dienst doen. Mensen kunnen nu vanaf hun eigen werkplek mee denken en mee vergaderen, zonder dat daar en aparte vergaderruimte voor gereserveerd moet worden. Al met al een toepassing die veelbelovend klinkt, en die inderdaad een golf van vernieuwing op het internet teweeg kan brengen.
© 2009 - 2017 Sysnet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alternatieven iGoogle: eigen persoonlijke informatiepaginaAlternatieven iGoogle: eigen persoonlijke informatiepaginaJe eigen informatie bijeengebracht op één pagina? iGoogle deed het voor je, maar wel op jouw manier. Kortom, iGoogle is…
Wat is Google Wave?Wat is Google Wave?Google Wave belooft the next big thing te worden op internet, net zoals Google Earth, Gmail, Picasa, Youtube,... Het zal…
Google Buzz concurrentie voor Facebook en Twitter?Google Buzz concurrentie voor Facebook en Twitter?Google komt wederom met een nieuwe dienst. Google Buzz is de nieuwe telg van de Google familie, het wordt een uitbreidin…
Maak je eigen startpagina/portal met iGoogleMet iGoogle maak je je eigen persoonlijke startpagina in je browser (bijvoorbeeld Internet Explorer of FireFox). Allerle…
Surf mee op Google´s WaveGoogle Wave is een zgn. open source programma welke een verbinding tot stand brengt tussen sociale netwerken, toepassing…
Bronnen en referenties
  • http://mashable.com/2009/07/21/google-wave-invites/ http://mashable.com/2009/05/28/google-wave-guide/ http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/17800 http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Wave

Reageer op het artikel "Google Wave, een nieuwe golf?"

Infoteur: Sysnet
Gepubliceerd: 25-09-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!