InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Wat is Google Wave?

Wat is Google Wave?

Wat is Google Wave? Google Wave belooft the next big thing te worden op internet, net zoals Google Earth, Gmail, Picasa, Youtube,... Het zal de manier waarop we communiceren en vooral het werken op het internet hiermee voor goed veranderen. In dit artikel lees je onder meer enkele van de vele mogelijkheden die Google Wave zal bieden.

Wat is Google Wave?

Google Wave is één van de laatste nieuwe innovaties op internet. Het is een nieuw veelbelovend communicatieplatform van Google waarbij email, instant messaging, conversatie en bewerken van documenten in elkaar over vloeien. Dankzij Google Wave zal samenwerken aan projecten veel eenvoudiger worden. Een voordeel van Google Wave is dat er geen software geïnstalleerd hoeft te worden, het is een applicatie die men kan draaien in een browser vanop gelijk welke computer.

Wanneer zal Google Wave beschikbaar zijn?

Momenteel bevindt Google Wave zich nog in een testfase. Maar in het najaar van 2009 wordt Google Wave gereleased en beschikbaar gesteld voor het grote publiek. Ondanks dat, geeft Google er ons toch al een introductie over gegeven.

Wat zijn de mogelijkheden van Google Wave?

Google Wave zal het mogelijk maken met meerdere mensen gelijktijdig te chatten, foto’s te delen en samen te werken aan documenten. Hierbij kunnen op elk moment deelnemers toegevoegd worden. Het hele gebeuren kan live worden gevolgd, wat realtime interactie mogelijk maakt. Hierdoor kunnen deelnemers reageren, zelf inhoud toevoegen of aanpassen. Bovendien kunnen alle aangebrachte wijzigingen als het ware worden teruggespoeld met een playbackfunctie. Door deze realtime interactie heb je bij instant messaging ook het voordeel dat je niet hoeft te wachten tot een andere gebruiker je een bericht verzendt. Maar je direct kan reageren, wat de efficientie ten goede komt.

Krachtige extensies voor Google Wave
Google Wave bevat onder meer een krachtige en intelligente spellingschecker, die niet alleen kijkt naar een woord afzonderlijk, maar ook naar de context waarin het woord zich bevindt. Dit is niet alles, Google Wave bevat nu al nog enkele innovatieve extensies. Denk maar aan een vertaalrobot die het mogelijk maakt om zonder problemen te communiceren met iemand in een andere taal. De hele conversatie wordt automatisch woord voor woord vertaald terwijl de deelnemers aan het typen zijn. Daarnaast wordt er ook aan extensies gewerkt die integratie van een Wave op blogs of sociale netwerksites zoals Facebook mogelijk maken. Zo zal het mogelijk zijn om vanuit je eigen Wave een post te maken op je blog, maar ook de commentaren te lezen en een reactie erop te schrijven. Er is onder meer ook de mogelijkheid om een poll te maken en door te sturen naar de andere mensen in een wave. Bij voorbeeld: “naar welke film willen jullie vanavond gaan kijken?“. De mogelijkheden van Google Wave zijn eindeloos.

Foto’s delen in Google Wave
Google Wave maakt het ook zeer eenvoudig om foto’s te delen. De foto’s selecteren en slepen naar de wave volstaat, om iedereen die deelneemt aan de wave, de foto’s te laten zien. Bovendien is het ook mogelijk om deze foto’s vanuit de wave met enkele muisklikken te posten op een blog. Reacties op het blog worden automatisch in de wave weergegeven.

Mobiel
Google wave zal ook via een webbrowser toegankelijk zijn via een smartphone, zoals een Apple Iphone, Blackberry,… Ook mobiel kan alles in een wave dus worden geupdate.

Integratie van externe diensten in Google Wave
Google wave werkt samen met Google Documents, Google Talk, Gmail, Blogger, Picasa en Sites. Verder kan Google Wave ook samen werken met externe diensten zoals Twitter, Sudoku of Youtube. Zo is het perfect mogelijk om een spelletje sudoku tegen elkaar of met elkaar te spelen. En kan je in plaats van een link naar een filmpje op youtube door te sturen, nu het filmpje zelf invoegen in de conversatie.

Open source
Google wave is een open-source project. Wat het mogelijk maakt dat ontwikkelaars of gebruikers zelf extensies kunnen maken, die dan gebruikt kunnen worden in Google Wave. Dergelijke initiatieven bestaan al veel langer, denk bv. ook maar aan add-ons die men kan maken voor het gebruik bij de populaire webbrowser Mozilla Firefox.
© 2009 - 2017 Jonasvl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is Google Wave?"

Reactie

Peter, 21-05-2010 11:50 #1
Google wave is nu opengesteld voor iedereen. wave.google.com.

Infoteur: Jonasvl
Gepubliceerd: 02-06-2009
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!