InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > FON draadloos internet: Het verhaal

FON draadloos internet: Het verhaal

FON draadloos internet: Het verhaal U hoort of leest iets over FON, maar weet niet precies wat het is. U vindt her en der stukken informatie op internet, maar u wilt er alles van weten, dan moet u verder lezen, in dit artikel wordt alles eenvoudig en compleet uitgelegd.

Wat is FON

In november 2005 is tijdens het Scandinavische Interactive Media Event (SIME), FON gelanceerd. Het in Spanje gevestigd (maar officieel Engels) en door Varsavsky gesticht bedrijf is opgericht om een globaal en sociaal netwerk van internet-aansluitingen en draadloze toegang te laten ontstaan door de grootste WiFi-delende gemeenschap ter wereld. De draadloze routers van FON zorgen er voor dat mensen een klein deel van hun breedband internet delen met de rest van de FON gemeenschap. In ruil voor dat delen krijgen de andere deelnemers gratis WiFi toegang op FONSpots wereldwijd. FON is sinds 2006 uitgegroeid tot meer dan een miljoen leden en 300.000 hotspots, dankzij investeerders zoals Index Ventures, Sequoia Capital, Google, Skype, British Telecom en vele anderen. Het streven is om in 2010 een netwerk van meer dan 1 miljoen WiFi-hotspots te laten ontstaan.

Martin Varsavsky

http://english.martinvarsavsky.net/
Martin Varsavsky (1961) is directeur en oprichter van FON. Miljonair Martin Varsavsky is een in Madrid (Spanje) (en Parijs (Frankrijk)) wonende en ondernemende Argentijn. Hij is onder meer oprichter van de Spaanse internetprovider Ya.com en telecom-bedrijf Jazztel.

Uitleg begrippen

  • Fonero is lid van de FON gemeenschap en deelt zijn internerverbinding.
  • Bill is iemand die deelt in de verdiensten van FON indien een niet Fonero betaalt voor het gebruik van de FONspot (naar Bill Gates, grote man van Microsoft).
  • Linus is iemand die zijn internet-netwerk gratis draadloos ter beschikking aan andere FON-gebruikers stelt (naar Linus Torvalds, uitvinder van de vrije software Linux).
  • Alien is een (vreemde) gebruiker die zelf geen Fonera heeft draaien.
  • Fonera is een router van FON.
  • FONSpot is een WiFi hotspot uitgezonden vanaf een Fonera.

Routers

Inmiddels zijn er vier verschillende Fonera's, het eigen merk router van FON beschikbaar.
  • Fonera
  • Fonera+
  • Fonera 2.0G
  • Fonera 2.0N
  • Fonera SIMPL

Fonera

De Fonera (classic) is een Access Point, die als eerste op de markt kwam. Met dit kleine apparaat maakt u d.m.v. een netwerkkabel verbinding met uw internet modem/router en start u met het delen van uw breedband internet verbinding. Het toestel zend 2 WiFi signalen uit: een geëncrypteerde voor persoonlijk lokaal gebruik en een andere dat leidt naar een webpagina waar andere Foneros veilig zich kunnen aanmelden op het FON netwerk.

Fonera+

De Fonera+ heeft 1 Ethernet WAN port voor internet en 1 Ethernet LAN poort voor computer verbindingen en andere apparaten (netwerk printer, opslag, etc.). Verder zijn de mogelijkheden hetzelfde als de Fonera.

Fonera 2.0G

Fonera 2.0 is een coole Wireless router met 2 Ethernet poorten en 1 USB poort. De Fonera 2.0 is bedoeld om een deel van het werk wat uw computer doet te vervangen. Via de USB poort kan steeds meer randapparatuur worden aangesloten. Zo kunt u bijvoorbeeld een memorystick of externe hardeschijf via het prive-netwerk beschikbaar maken op alle computers. Ook is het mogelijk er een printer aan koppelen om zo draadloos te kunnen printen. Via de USB poort sluit u een dongel voor mobiel umts internet aan om op die manier met alle computers in de omgeving via de Fonera gebruik maken van het mobiele internet abonnement van bijvoorbeeld KPN, T-Mobile of Vodafone.

Fonera 2.0N

Fonera 2.0N is een coole Wireless router met 4 Ethernet poorten en 1 USB poort. Met de nieuwe Fonera 2.0N kunt u nu ook op de snellere N standaard draadloos verbinding leggen met u computers. De Fonera 2.0N is bedoeld om een deel van het werk wat uw computer doet te vervangen. Via de USB poort kan steeds meer randapparatuur worden aangesloten. Zo kunt u bijvoorbeeld een memorystick of externe hardeschijf via het prive-netwerk beschikbaar maken op alle computers. U kunt u router laten downloaden en de computer of laptop uitschakelen. Ook is het mogelijk er een printer aan koppelen om zo draadloos te kunnen printen. Via de USB poort sluit u een dongel voor mobiel umts internet aan om op die manier met alle computers in de omgeving via de Fonera gebruik maken van het mobiele internet abonnement van bijvoorbeeld KPN, T-Mobile of Vodafone.

Fonera SIMPL

De nieuwst en kleinste router van FON, met ondersteuning voor Wifi-N. Het is de opvolger van de Fonera+ en heeft ook 1 Ethernet WAN port voor internet en 1 Ethernet LAN poort. De SIMPL doet simpel zijn werk waar het voor bedoeld is en er zijn niet veel instellingen te veranderen. De SIMPL brengt het FON-netwerk bij u in de lucht en daardoor kunt u ook genieten van het FON-netwerk wereldwijd, simpeler is het niet.

Principe

Een Linus en een Bill (beide Fonero) mogen gratis gebruik maken van het FON-netwerk. Voor anderen zijn dagpassen verkrijgbaar, betaling vindt plaats via creditcard, PayPal of de online tijd wordt per SMS afgerekend. Per week kan er 10 minuten gratis op het FON-netwerk gesurfd worden. Ook is het voor niet geregistreerde gebruikers mogelijk onbeperkt de internetpagina`s van Google te benaderen.

Meedoen

Om mee te doen met FON en een Fonera te laten werken moet u een vrije ethernet poort (brede telefoon stekker) op uw huidige kabel of ADSL router/modem hebben. FON is geen internet provider, dus u zult uw huidige abonnement moeten behouden. Via de online shop van FON kun u één van de Fonera's bestellen. Als u mij via het contactformulier van FON Veendam een berichtje stuurt krijg u via mij, van FON een promotiecode die recht geeft op 20% korting op de prijs van 39,-. Een Fonera SIMPL router kost dan ongeveer 45 incl. BTW en verzendkosten. Zolang u de FON router aan heeft staan heeft u recht op gratis toegang tot het FON-netwerk, u hoeft dus verder geen abonnement te nemen, het enige is de aanschaf van de Fonera. Het is wel van belang dat u steeds hetzelfde e-mail adres gebruikt, het e-mail adres wat u mij stuurt moet u ook gebruiken om u te registreren bij FON.
© 2009 - 2017 Bazeman, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis Internet in Australië Reizen met je laptopIk zwerf al enige tijd over de hele wereld, mijn laptop een trouwe reisgezel. Ik gebruik mn laptop vooral om online te…
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…
Netflix op je tv met Wii of Wii UHeb jij een Netflix-account? Dan wil je misschien je favoriete series en films niet alleen op je computer kijken, maar o…
Wii aansluiten op internetWii aansluiten op internetVeel mensen hebben tegenwoordig een Wii. Met de Wii kun je ook online gaan en spelletjes spelen tegen elkaar spelen of g…
Goedkoop overnachten Parijs: Overnachten in een hostelAls je wilt overnachten dan zijn hostels het goedkoopst. Je betaalt hier vaak veel minder omdat je voorzieningen deelt m…
Bronnen en referenties
  • http://www.fonveendam.nl
  • http://wiki.fon.com/wiki/Main_Page/nl

Reageer op het artikel "FON draadloos internet: Het verhaal"

Reacties

J. Troost, 03-09-2012 12:50 #2
Hallo,

Leuk zo'n netwerk. Maar ik lees nergens wat de vergoeding is als niet FON gebruikers inloggen. Dit kan na aankoop van dagpas etc, maar wat voor percentage is dan voor de verstrekker van het signaal? Ik wil er wel aan meewerken maar moet wel de kosten en baten weten. Hierover wordt ook op de officiële FON-site wonderbaarlijk gezwegen!

Groet,
J.Troost Reactie infoteur, 05-12-2012
50% krijg je. FON betaalt vanaf 20 euro uit.

Gonny Beekveldt, 09-01-2012 12:01 #1
Het artikel vind ik duidelijk. Ik ben gaan zoeken naar info over Fon, n.a.v. een artikel in de krant van afgelopen zaterdag (7-1-2012). Daarin wordt gemeld, dat je een fon wifi router kunt aanschaffen voor 39,00 en die kunt gebruiken op reis. Wij gaan binnenkort 3 maanden naar Spanje en zitten in een appartement. Is die fon wifi router prive dan wat voor ons? Daar heb ik geen modem, maar wel een laptop. Als ik uw artikel goed begrijp kan ik dan de fon wifi router niet gebruiken. Klopt dat? Reactie infoteur, 24-02-2012
Beste Gonny,

De FON router sluit je thuis aan en laat je ook thuis. Onderweg kun je dan inloggen op de FON router van iemand anders.

Infoteur: Bazeman
Laatste update: 23-07-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!