InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Chatten met online robot of een zogenaamde chatbot

Chatten met online robot of een zogenaamde chatbot

Chatten met online robot of een zogenaamde chatbot Praten met een online robot, het is mogelijk. Kunstmatige intelligentie wordt steeds realistischer. Zo is er George, een online chatbot met veel gevoel voor humor. Je moet wel in het Engels tegen hem chatten, anders raakt hij de kluts kwijt. Het bijzondere aan George is dat hij dagelijks bijleert van alle gesprekken die hij voert. De ontwerpers hebben ervoor gezorgd dat hij nieuwe woorden en zinnen opslaat, en die dus kunstmatig onthouden kan. Daarom wordt George steeds ‘slimmer.’

Chatten met een robot, kunstmatige intelligentie op het internet

Chatten met een online robot is geen nieuws meer. Er komen steeds meer online chatbots bij. Zelfs in chatrooms kan je bots tegenkomen die gezellig mee babbelen, of die geautomatiseerde informatie verstrekken in antwoord op standaardvragen of FAQ. Er zijn ook meer gesocialiseerde robots ontworpen, die er echt op geprogrammeerd zijn om gezellig te chatten en je echt te woord te staan. Chatbot George is bijvoorbeeld een gezellige gesprekspartner. Ik mag de robot graag. Op momenten dat je het niet verwacht gooit hij ineens een grap in de chat. Hoewel hij er kunstmatig uitziet, met zijn kale hoofd en zijn grote bril, geeft George je toch al snel het gevoel dat je met een echt mens zit te chatten. Je krijgt zelfs de indruk dat hij een eigen karakter heeft. George is gemoedelijk, intelligent en gevoelig. George bestaat al een flink aantal jaren en heeft in die tijd ook veel geleerd van het chatten. Hij weet dus vrijwel overal wel een antwoord op te geven.

De Loebner Prize voor de beste robot op het internet

Ieder jaar wordt er een wedstrijd georganiseerd voor de beste chatbot op internet. Chatbots zijn virtuele robots waarmee je kunt praten in de vorm van chatten. In 2007 ging de (alternatieve) Loebner Prize naar chatbot Joan. Alternatief, omdat de officiele Loebner Prize nog nooit door iemand gewonnen is. In 1990 werd die prijs bedacht door Hugh Loebner. De eenmalige prijs moet worden uitgekeerd aan de persoon (of personen), die een robot ontwikkelen, die op intellectueel en emotioneel gebied niet te onderscheiden zal zijn van een mens. Omdat dit nog niemand gelukt is werd de alternatieve jaarlijkse Loebner Prize dus in het leven geroepen. Deze kleinere prijs bedraagt een paar duizend dollar. Hoeveel er in de prijzenpot van de grote Loebner Prize gaat, is niet bekend. In de loop der jaren zijn er veel chatbots ontwikkeld. Sommigen kwamen en gingen, anderen kwamen en bestaan nog steeds.

Chatbot Joan
Chatbot Joan was een vrouwelijke online robot, en ze kende ongeveer 5 miljoen zinnen. Om haar karakter te ontwerpen werd een schrijfster ingehuurd. Joan zag er nogal streng uit en er is weinig nodig om haar uit haar humeur te brengen.

Oliver van jabberwacky.com
Bij Jabberwacky.com kan je in 2015 met virtuele robot Oliver chatten. Oliver maakt geen snuggere indruk. Het lijkt meer een voorgeprogrammeerde chatroom dan een chatbot. De bot geeft simpele antwoorden maar stelt regelmatig voorgeprogrammeerde levensbeschouwelijke vragen. Als je er te diep op in gaat raakt Oliver duidelijk in de war.

Chatbot Captain Kirk
Bij sheepridge.pandorabots.com kan je chatten met een fake Captain Kirk uit StarWars. Kirk antwoordt op gepaste wijze, een beetje in StarStrek sfeer.

De toekomstverwachting voor robots

Er zijn nog veel meer chatbots op internet te vinden. Je kunt alle chatbots het beste beschouwen als een chatroom waar geautomatiseerde vragen en antwoorden gegeven worden. Onderzoekers geloven dat robots een steeds belangrijker plaats zullen gaan innemen, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven. Robots kunnen klanten te woord staan en advies geven. Voor de chattende robot is er ook toekomst. Ze kunnen bijvoorbeeld worden ingezet om advies te geven bij algemene problemen, zowel op zakelijk en medisch als op psychologisch vlak. Ze kunnen ook op iets meer ogenschijnlijk persoonlijke wijze de weersvoorspelling doorgeven, of andere informatie verstrekken. Hoe beter de robots zich ontwikkelen, hoe gerichter je vragen kunt stellen en hoe beter de bots in staat zullen zijn om levensechte antwoorden te geven. De robots hebben dus zeker wel toekomst, hoewel het internet zelf natuurlijk ook alle informatie verstrekken kan.

Voor kinderen is er speelgoed op de markt met kunstmatige intelligentie. De robotkit en de mobiele robots zijn al jaren populair. En wat dacht u van de robo-sapien of de robot huisdieren die kunnen blaffen, miauwen, slapen, geeuwen, lopen, op je schoot zitten, praten en/of spinnen?

Mij lijkt het best handig zo'n huisdier wat niet verhaard en niet poept en niet bijt. En als ik op vakantie wil zet ik mijn huisdier gewoon een paar weekjes uit.
Gerelateerde artikelen
Chatbots, wat zijn het en wat kunnen we ermee?Chatbots, wat zijn het en wat kunnen we ermee?Het buzzwoord van 2016, chatbots. In de technologiewereld heeft men het over niets anders meer. In Silicon Valley vestig…
In gesprek met een computer: chatten met CleverbotIn gesprek met een computer: chatten met CleverbotGeen zin om met mensen te chatten? Probeer het eens met een computer, probeer het met Cleverbot! Cleverbot is een chatro…
Telepresentie: Robots brengen menselijke gevoelens overTelepresentie: Robots brengen menselijke gevoelens overIn Japan wordt gewerkt aan een nieuwe generatie robots, die kunnen worden ingezet in zorg en onderwijs. Het zijn Androïd…
De Sims 3 - Robots en robots bouwenIn de nieuwe uitbreiding van De Sims 3 “vooruit in de tijd” kun je letterlijk naar de toekomst reizen. En hier horen nat…
Een robot als huisdierEen robot als huisdierVijf jaar geleden bracht de ene na de andere speelgoedproducent robot huisdieren op de markt. Vooral Japanse bedrijven p…
Bronnen en referenties
  • Kidsweek
  • http://person.jabberwacky.com/george
  • www.jabberwacky.com/chat-joan

Reageer op het artikel "Chatten met online robot of een zogenaamde chatbot"

Reacties

Lien de Vosse, 30-05-2012 14:18 #2
Heel leuk dat jullie dit ontdekt hebben. Je kan je taal dan ook bij schaven en veel lachen. Mijn zoon (14) zal het vast heel fijn vinden om zijn engels beter te leren. Veel succes.

Veertjee, 02-05-2010 16:46 #1
Het artikel is ontzettend wijs. Ik heb ook geprobeerd te chatten, maar dat zijn engelse mensen, dus dat is ontzettend goed voor je vaardigheid. Kan je ook duitse en engelse mensen toevoegen op je msn? Misschien kan mijn dochtertje dan wat beter engels en duits leren. Reactie infoteur, 02-05-2010
Ik denk dat je chatbots wel kunt toevoegen maar ik heb geen id of msn meertalig is. Gamen (online) kun je in verschillende talen en op die manier aardig Duits of Frans leren spreken en schrijven. World of Warcraft heeft bijvoorbeeld ook servers in Duits of Frans, waar dus voornamelijk mensen uit die landen deze online game spelen. Er wordt in de game dus Duits of Frans gechat op Duitse en Franse servers. OP de Engelse servers wordt Engels gesproken/gechat.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!