InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Kiezen van een Internetprovider

Kiezen van een Internetprovider

Kiezen van een Internetprovider De aanbiedingen van Internetverbindingen vliegen u om de oren, de één nog spectaculairder dan de ander. Het lijkt een ware strijd der Titanen. Het voordeel is dat u een grote keuzevrijheid heeft. Het nadeel is echter, dat u soms door de bomen het bos niet meer kunt zien... Een Internetprovider kiezen is geen makkie, om naar niet te spreken over de keuze adsl, kabel of een combinatie met internet bellen.

Wat is een provider?

Een provider biedt een gebruiker toegang tot het internet en verleent mogelijke diensten die de gebruiker via het internet kan gebruiken. Dit gaat meestal tegen betaling. De meest voorkomende manier om verbinding te maken met een provider is via een telefoonlijn (inbelverbinding) of een breedbandverbinding (kabel of ADSL). De meeste providers bieden naast toegang tot het internet extra diensten, zoals ruimte om een website op plaatsen, emailaccounts en ondersteuning.

Wat doet een Internetprovider?

Een Internet provider is de schakel tussen de gebruiker en het internet. Via de servers van de Internetprovider kan een gebruiker surfen op het internet, email verzenden en ontvangen, een eigen website online zetten en nog veel meer. Veel Internetproviders bieden ook hostingmogelijkheid, provider hosting, van een website aan met een domein. Dit is echter een vrij prijzige bedoening, het is verstandiger een hostingpakket af te sluiten bij een bedrijf dat de focus legt op hosting en niet op internetverbinding.

Soorten Internetprovider

ADSL

Er bestaan speciale direct adsl providers. ADSL is een relatief nieuwe technologie waarbij je op hoge snelheid data kunt verzenden. ADSL is een vorm van broadbandinternet. Het grote voordeel is dat je geen extra telefoonkosten maakt en dat je verbinding erg snel is. De tarieven van adsl verschillen per provider. Vergelijk adsl providers voor je een beslissing neemt.

Kabelinternet

Dit is een speciale technologie waarmee je toegang tot het internet hebt via uw bestaande kabelaansluiting voor de televisie en radio. Om je computer op deze kabel aan te kunnen sluiten heb je een kabelmodem nodig, dit is vaak een gewone netwerkkaart. Het grote voordeel is dat veel kabelaanbieders een gecombineerd pakket aanbieden van internet, televisie en radio.

Telefooninternet

Bij internettoegang via de telefoonlijn maakt je verbinding met het internet via je bestaande telefoonlijn. Je hebt hiervoor een speciale inbelcode nodig die je krijgt bij het afsluiten van je abonnement. Een groot voordeel van internet via de telefoon is dat je alleen betaalt voor de tijd dat je daadwerkelijk gebruik maakt van het internet. Een nadeel is dat je telefoonlijn bezet is tijdens het internetten en je dus geen telefoontjes kunt plegen.

Welke kiezen?

Er zijn ontzettend veel aanbieders van Internetproviders, die elkaar allemaal proberen te overtreffen. Ze proberen je over te halen met indrukwekkende specificaties, garantietermijnen, hoeveelheid dataverkeer en extra diensten. Tegenwoordig zijn er zelfs combinatiepakketten van Internetproviders en telefonie-maatschappijen. Het is erg aanlokkelijk om in zee te gaan met een aanbieder die adverteert met imponerende diensten. Het is echter het verstandigst om na te gaan welke eisen je stelt aan de Internetverbinding, hoeveel datalimiet je nodig hebt, welke voorwaarden er verbonden zitten aan het contract met een Internetprovider (lees de kleine lettertjes!) en wat de opzegtermijn is. Sommige Internetproviders bieden daarnaast hun diensten niet in het gehele land aan. Uiteraard wil je de beste adsl, kabel of internetbellen, en dan het liefst nog goedkoop internetten ook. Enkele punten die je voor jezelf goed na moet gaan bij het kiezen van een Internetprovider:
  • Hoevaak maakt u gebruik van het internet per dag?
  • Hoeveel minuten internet u overdag, doordeweeks?
  • Hoeveel minuten internet u s'avonds, doordeweeks?
  • Hoeveel minuten internet u s'nachts, doordeweeks?
  • Hoeveel minuten internet u in het gehele weekend?
  • Wat voor activiteiten voert u uit op het internet?
  • Wilt u een eigen website?
  • In welke regio woont u?
  • Bent u een fervent downloader?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kiezen van een Internetprovider"

Infoteur: Melod
Laatste update: 17-07-2008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!