Sensatieberichten op Facebook, het doel van clickbait

Sensatieberichten op Facebook, het doel van clickbait Je komt ze waarschijnlijk wel tegen op je Facebooktijdlijn, de berichten waar je nieuwsgierigheid door gewekt wordt. Berichten met schreeuwerige koppen, berichten waarvan je verwacht dat ze je ontroeren, je boos, blij of verontwaardigd maken. Hoe dan ook, het zijn berichten die je aandacht trekken en je verleiden om dat bericht te lezen.
Clickbait (letterlijk: 'klik-aas') is een negatieve benaming voor internetjournalistiek die gebruikmaakt van vage, sensationele koppen in een poging om de lezer tot een 'klik' te verleiden. Vaak weet het artikel de sensatie van de kop niet waar te maken, maar als de lezer eenmaal heeft geklikt kan de website via internetreclames inkomsten genereren.

Citaat Wikipedia

Hoe herken je clickbaitberichten op Facebook?

Schreeuwerige opvallende koppen

  • Haar Vriend Bekijkt Haar Telefoon, Maar Wat Toen Gebeurde Raad Je Nooit. Geweldig!
  • Vrouw Van 81 Mishandelt Door Verpleegster En Niemand Die Het Zag!
  • Deze Hond Woont In Een Kartonnen Doos, Maar Wordt Genegeerd Door Elke Voorbijganger...

Pop-up-vensters

Dit kan een reclame pop-up zijn, of een opdringerige pop-up om de pagina te liken op Facebook.

Verplicht liken

Je wilt het artikel lezen, dus klik je op het bericht waarin de verwijzing naar dat artikel staat. Vervolgens opent zich de clickbaitwebsite. Dan krijg je als eerste een pop-up-venster voor je neus. Met dit pop-up-venster moet je iets doen, anders kun je het bericht niet lezen. Meestal wordt je gevraagd om een 'like' te geven en pas dan kun je het bericht lezen.

Nu is het de vraag of je dat wilt, een pagina 'liken' zonder dat je de inhoud gezien hebt. Je moet bijzonder goed kijken wil je zien waar je moet klikken om toch toegang te krijgen zonder op 'like' te klikken. Op de afbeelding kun je zien hoe klein het kruisje is waar je op moet klikken, ook is dat kruisje grijs gemaakt waardoor het nog minder opvalt.

Wat is het doel van een clickbaitwebsite?

Het doel is heel simpel: geld verdienen door zoveel mogelijk likes en bezoekers te trekken. De inhoud is niet belangrijk, de boodschap is niet belangrijk, of er mensen gekwetst worden is ook niet belangrijk. Het gaat puur om de aantallen bezoekers.

Advertenties op websites

Nu is er niets mis met het vertonen van advertenties op een website. De vraag is alleen, gaat het hier om de inhoud of om de advertenties? En als het puur om de advertenties gaat, wil je dat dan niet graag van tevoren weten?

Sensatieberichten verspreiden door op de like-knop te drukken

Op het moment dat je op de like-knop drukt om toegang tot de de clickbaitwebsite te krijgen verdient de beheerder geld. Hoe meer mensen de website bezoeken, des te meer geld hij dus verdient. Door op de like-knop te drukken proberen clickbaitwebsites de verspreiding van hun artikelen te maximaliseren, waardoor de inkomsten toenemen.

Wat kun je zelf doen tegen clickbaitwebsites?

De makkelijkste manier is door deze berichten niet te liken. Facebook houdt namelijk bij welke berichten jij leuk vindt en welke berichten niet. Door ze niet te liken verdwijnen dit soort berichten vroeg of laat ook van je tijdlijn. Als je in het verleden een like op een sensatiebericht gegeven hebt en er komen weer soortgelijke berichten voorbij, doe dan het volgende:
  • Ga naar Facebook en ga naar je eigen tijdlijn.
  • Bij alle berichten op je tijdlijn zie je in het lichtgrijs een klein pijltje rechts boven.
  • Klik op het pijltje, en selecteer de optie: <naam pagina> niet meer volgen.
  • Selecteer die optie en je bent van die berichten af.

Wees bewust

De kunst is dus om je bewust te zijn van het doel van de teksten die je leest en welke berichten je aanklikt om verder te lezen. Er zijn partijen op de markt die bijna alles doen om bezoekers naar hun pagina te halen en likes te verzamelen. Wees dan ook alert op verzoeken om berichten te delen of om een eenvoudige quiz te spelen. Voordat je het weet loopt je tijdlijn vol met allerhande onzin- en sensatieberichten.
© 2016 - 2024 Sysnet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Facebook-profiel na overlijden, digitale erfgenaamFacebook-profiel na overlijden, digitale erfgenaamHet is niet leuk om over na te denken. Maar wat gebeurt er met je Facebook-account als je komt te overlijden? Het is aan…
Met wie wil ik mijn berichten of Facebook foto delen?Met wie wil ik mijn berichten of Facebook foto delen?Via Facebook worden dagelijks door jou met al je vrienden en kennissen berichten de wereld ingestuurd, zodat bekenden al…

Interactiviteit door technologische ontwikkelingenProducenten hedendaags maken veel gebruik van interactiviteit om consumenten te binden aan hun merk. Dit doen ze veelal…
Internetverbinding herstellen (Windows)Internetverbinding herstellen (Windows)Internet, wie kan er nog zonder... Steeds meer bedrijven doen hun zaken via internet. De enveloppe raakt uit de mode. He…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Simon, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Clickbait, bezocht op 12-02-2016
  • https://www.facebook.com/notes/hoaxmelding/winacties-op-facebook-en-de-regels/194606584033447/ , bezocht op 12-02-2016
  • http://nl.hoax.wikia.com/wiki/Clickbait#cite_note-11 , bezocht op 16-02-2012
Sysnet (64 artikelen)
Laatste update: 18-02-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.