InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Google maakt drone om 5G-internet te verspreiden

Google maakt drone om 5G-internet te verspreiden

Google maakt drone om 5G-internet te verspreiden Google wil internettoegang voor iedereen, met 5G. Vooral in de afgelegen gebieden en in ontwikkelingslanden hebben veel mensen nog geen toegang tot het internet. Om dat waar te maken is er in 2016 een proefproject, genaamd 'SkyBender' dat bestaat uit proefdrones. Het doel van project SkyBender is dat er duizenden drones in de atmosfeer zullen zweven, die de energie van de zon krijgen en zo overal gratis internet kunnen geven. Het project ‘Loon’, is al operationeel en bestaat uit luchtballonnen die afgelegen plekken van onze planeet voorzien van internet.

Snel

Google wil 5G-internet dat 40 keer sneller is dan 4G. Dit willen ze bereiken met millimetergolven. Een hogere frequentie dan nu het gebruik is voor mobiel internet en mobiel bellen. Het probleem met de frequentiegolven van 4G, anno 2016, is dat deze niet zover reiken en er veel antennes voor nodig zijn. Naast de snelheid van 5G zijn de voordelen:
  • dat meer gebruikers tegelijkertijd op het 5G-netwerk kunnen,
  • het bereik van 5G zal veel groter zijn en
  • 5G geeft een veel stabielere en betrouwbare verbinding.

Google Titan

In 2014 heeft Google het bedrijf Titan Aerospace overgenomen. Het heet nu Google Titan en is de luchtvaartdivisie van het bedrijf. Google Titan heeft daarvoor een enorme loods gehuurd in het plaatsje Truth or Consequences (New Mexico) Amerika. Technisch valt het project onder Google Access en Google Titan en zal met het droneproject ‘SkyBender’ nauw samenwerken met het project ‘Loon’.

De drone Centaur

De drone heeft als codenaam de naam Centaur meegekregen. Google wil gebruikmaken van een antenne-array die op de drone bevestigd wordt en de internetverbinding met de grond tot stand moet brengen. Een antenne-array bestaat uit een aantal zend- of ontvangstantennes, die met behulp van millimetergolven een goede verbinding in een of meer richtingen zullen bewerkstelligen. Het effect is dat de straling gebundeld wordt in een bepaalde richting.

Millimetergolven

Millimetergolven zijn golven die in het elektromagnetische spectrum liggen tussen de infrarode golven en de microgolven. Daaronder liggen de radiogolven, allemaal niet-ioniserende golven. Millimetergolven worden anno 2016 gebruikt om vanaf een afstand mensen virtueel te fouilleren, op onder andere luchthavens. De millimetergolfband wordt ook wel extreem hoog frequent (EHF) genoemd en is een frequentieband in het radiospectrum die van 30 gigahertz tot 300 gigahertz loopt. De bijbehorende golflengte is ongeveer 10 tot 1 millimeter. De 4G-frequenties hebben een golflengte van ongeveer 35 centimeter en een frequentie van ongeveer 30 megahertz tot 30 gigahertz.

Antenne-array

Door middel van een speciale antenne, een antenne-array, die op de drone bevestigd wordt, gaan de millimetergolven naar de gebruikers op de grond. Het nadeel van millimetergolven is dat ze erg gevoelig zijn voor de weersomstandigheden zoals mist, regen en sneeuw. Dat zou ondervangen kunnen worden met een antenne-array, waardoor de transmissie over veel grotere afstanden mogelijk wordt. Voor de signalen tussen antenne en zender wordt golfpijp gebruikt, een metalen buis om hoogfrequente elektromagnetische golven te transporteren.

Project SkyBender

Het project van de drones gezamenlijk heet het project SkyBender. Google is vanaf 2015 aan het experimenteren met een aantal drones. Dat testen gebeurt in New Mexico, bij de bedrijfshal op het terrein van Spaceport Amerika. Google zal tot augustus 2016 testen, tot zolang heeft Google ook van het federale communicatiecommissie (FCC) toestemming. Het FCC is een onafhankelijke overheidsinstelling voor de telecommunicatie.

Google maps

Naast internet met 5G kunnen de drones ook weersensoren en camera’s bevatten die beelden kunnen doorsturen voor het weer en voor Google Maps. De spanwijdte van een kleine drone is 50 meter, breder dan van een Boeing 767.

Nadelen

Een nadeel van de millimetergolven (EHF) is dat de zender en ontvanger elkaar moeten kunnen ‘zien’. Nog een nadeel is dat anno 2016 niet duidelijk is wat alle draadloze techniek met de gezondheid van mens, dier en plant doet. Microgolven en millimetergolven vallen onder de radiogolven die volgens een aantal wetenschappers alleen een opwarmeffect heeft, dat voor een lichaam geen kwaad kan. Andere wetenschappers waarschuwen ook voor een negatief neurologisch en biologisch effect op de gezondheid van de mens. Net als bij een magnetron, die werkt op microgolven, maakt hier ook de mobiele communicatie gebruik van. De hogere frequenties van de magnetron warmen het voedsel op en iedereen weet dat er niet door het deurtje gekeken mag worden als de magnetron aanstaat en dat jaarlijks de magnetron nagekeken moet worden op lekstraling. En dan de millimetergolven. In vergelijking met de radiogolven en microgolven heeft de millimetergolf (EHF) een nóg korter bereik en een nóg kortere golflengte. Wat doet het met de mens? Google vertelde op 28 januari 2016 dat het draadloos testen van de drones geen gezondheids- of milieurisico's geeft. Het is maar welke wetenschapper iemand wil geloven.
Gerelateerde artikelen
Het nieuwe project van Google: Project LoonHet nieuwe project van Google: Project LoonEr wordt wel eens gezegd dat iedereen tegenwoordig op het internet zit. Dit blijkt echter niet de waarheid te zijn. Twee…
Googles Street ViewMomenteel rijdt er een auto door Brussel waarop een camera is gemonteerd. Bedoeling is Brussel in kaart te brengen voor…
Google Mini, Google bedrijfsoplossingDe Google Mini is een nieuwe versie van bedrijfsoplossingen: zoeken met Google naar (verborgen en vergeten) digitale bes…
Internet voor iedereen: Google Project LoonIn sommige delen van de wereld is internettoegang nog altijd traag of heel erg duur (bijvoorbeeld via satellietverbindin…
Google Wave, een nieuwe golf?Google Wave, een nieuwe golf?Iedereen kent Google of heeft wel eens gebruik gemaakt van een Google toepassing. Het kan zijn dat je een iGoogle startp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Simon / Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Antenne-array
  • http://www.nu.nl/gadgets/4206524/google-maakt-drone-zonne-energie-5g-internet-verspreiden.html
  • http://www.geek.com/news/google-skybender-project-is-testing-5g-solar-drones-over-new-mexico-1646203/
  • https://www.google.com/loon/
  • http://www.businessinsider.com/google-tells-fcc-airborne-wireless-tests-are-safe-2016-1

Reageer op het artikel "Google maakt drone om 5G-internet te verspreiden"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 25-09-2016
Gepubliceerd: 09-02-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!