InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Het LoRa-netwerk en internet der dingen

Het LoRa-netwerk en internet der dingen

Het LoRa-netwerk en internet der dingen Een definitie van het internet der dingen (Internet of Things, afgekort IoT) is: het internet, waar alledaagse voorwerpen mee aangesloten zijn en waardoor er gegevens uitgewisseld kunnen worden. Er zijn dan meer dingen aangesloten dan mensen; een wereld van sensoren en slimme camera’s. Er worden in Nederland al LoRa- netwerken geïnstalleerd, waarmee allerlei toestellen (dingen) eenvoudig en goedkoop met het internet der dingen verbonden worden. Dingen, huizen en hele steden moeten ‘slim’ worden.

Visie internet der dingen

De eigenaren van een aantal Telecombedrijven en andere bedrijven storten zich op het internet der dingen (the things network) en willen dat veel dingen draadloos gaan werken. De visie is dan ook dat draadloze apparaten (‘slimme’) apparaten de hoofdrol moeten spelen op internet. Dat er meer ‘slimme’ apparaten aangesloten zijn op het net, dan mensen. Dat de meerderheid van de internetgebruikers, in deze visie bestaat uit gebruiksartikelen of apparaten die geïntegreerd zijn in een elektronisch systeem (hardware én software). Alledaagse voorwerpen worden zo een ding van het internet, en moeten communiceren met mensen en/of met objecten, en die op grond hiervan zelfstandig een beslissing kan nemen.

LoRaWan of LoRa technologie

The things network gebruikt ook de LoRaWan technologie ofwel LOng RAnge Wide-Area Network. Een netwerk waar kleine hoeveelheden data met lage bitsnelheid, over grote afstand, 10 tot 15 kilometer, met elkaar communiceren. Zonder wifi, of 2-, 3- of 4G. LoRaWAN heeft verschillende eindpunten. Het zijn sensoren of RFID (Radio-frequency identification) chips die contact maken met het netwerk. De communicatie tussen de eindpunten en de gateway (antenne) is afhankelijk waar het voor nodig is. Te denken aan:
  • een bootdetector. Wanneer de regen met bakken uit de lucht komt staat het dek van een boot al gauw vol met water. De boot begint te zinken maar niet met een sensor op de boot. De eigenaar krijgt een SMS’je om het water te verwijderen en om erger te voorkomen.
  • een fietsdectector. Wanneer de fiets verplaatst wordt en er wordt gebruik gemaakt van LoraWan dan wordt via een app een SMS’je gestuurd.
  • het binnenmilieu. Door speciale sensoren op muren te plaatsen kan een werkgever beter de omgevingsfactoren beheren wat ten goede komt aan de werknemer en de arbeidsomstandigheden. En zo zijn er vele toepassingen en is het de bedoeling dat het netwerk gaat functioneren in vele steden.

KPN en LoRa

Ook de KPN heeft een proef met het internet der dingen en noemt het LoRa (Long Range Radio). Dezelfde techniek als LoRaWan. KPN heeft de proef gehouden op de tweede Maasvlakte in Rotterdam. Gebleken is dat LoRa nog bereik had op plekken waar geen gsm-dekking meer was. KPN en Proximus zijn in 2015 begonnen met de uitrol van de nieuwe technologie. Er hebben zich ontwikkelbedrijven bij aangesloten, zodat er vele type verschillende sensoren en andere toepassingen op de markt komen en al zijn op basis van LoRa. De provider zal LoRa niet gebruiken als vervanging van 2g, 3g of 4g als mobiel netwerk, maar de technologie specifiek inzetten voor internet der dingen toepassingen, zoals voor auto's, straatverlichting die op afstand aan of uit kan worden gezet en slimme afvalbakken die kunnen doorgeven wanneer ze vol zijn. Het netwerk is bedoeld voor apparatuur die niet constant een internetverbinding hoeft te hebben, maar alleen af en toe wat data moeten doorgeven. Daarom is de internetsnelheid beperkt van 0,3 tot 50kbit/s.

LoRa Alliance

KPN heeft zich in 2015 aangesloten bij de LoRa Alliance. Deze alliance is opgezet door grote bedrijven van over de hele wereld met de missie om Low Power Wide Area Networks (LoRaWan) wereldwijd te installeren. De alliance leden zullen samenwerken om een wereldwijd succes te maken van Lora (LoRaWAN), door kennis en ervaring te delen. Naast KPN zitten Telecombedrijven als Bouygues Telecom, SingTel, Swisscom, Proximus en Fastnet in de alliance. Andere bedrijven zijn bijvoorbeeld IBM, Sagemcom, Kerlink, Actility, IMST, Eolane en Microchip.

Amsterdam heeft een gratis draadloos internet-netwerk erbij

Amsterdam heeft de wereldprimeur. De eerste stad met internet der dingen! Het hele project is samen met bedrijven en belanghebbenden in zes weken uitgevoerd. Het internet der dingen dekt vrijwel heel Amsterdam via tien LoRa-antennes. De antennes hebben een bereik van tien tot vijftien kilometer. Op 10 plekken in de stad zijn antennes geplaatst met de bedoeling dat het draadloos iOTnetwerk heel Amsterdam dekt. De achterliggende organisatie heet The Things Network en het netwerk in Amsterdam werd op vrijdag 21 augustus 2015 geactiveerd. De masten zenden radiogolven uit met een groter bereik dan het wifi-signaal, met minder golflengte dan de meeste zendmasten en hebben een lager stroomverbruik. Het netwerk is bedoeld voor apparaten die geen 24/7 verbinding nodig hebben, maar slechts af en toe wat data moeten versturen. De mogelijkheden zijn vrijwel oneindig en de bedrijfswereld zal veranderen t.o.v. bijvoorbeeld:
  • De informatie over klanten.
  • Rechtstreekse toegang tot gegevens.
  • Vliegtuigmotoren die doorgeven wat er mis is.
  • Trends signaleren.
  • Automatisch berichten laten aanmaken.
  • In de sportschool worden middels sensoren gegevens doorgestuurd naar een centraal punt en geanalyseerd voor een betere voortgang.

Gegevens van het Loranetwerk

  • De wifi-hotspots hebben een veel groter bereik dan thuis: tot 15 km.
  • De bandbreedte is echter beperkt: per apparaat ongeveer tien kilobit per seconde
  • Een gateway zorgt voor duizenden knooppunten
  • De frequentie van de gateway (antenne) is 868 Megahertz tot 915 MHz.
  • Adres. Het object heeft een IP-adres nodig om kenbaar te zijn. Door het internet der dingen neemt het aantal nodige IP-adressen waarschijnlijk explosief toe.
  • Batterij. 10 jaar op een AA-batterij.

Meer steden

Het internet der dingen groeit ontzettend snel en men denkt dat er in 2020 tussen de 30 en 75 miljard objecten deel uit zullen maken van dit netwerk. Het Amsterdamse concept van The Things Network, een LoRa(Wan)-netwerk, wil ook naar Eindhoven en Antwerpen. Daarnaast is in de Achterhoek een test bezig om te bekijken of agrariërs met melkkoeien en een melkrobot hier baat bij hebben

Frequentie

De microgolven in het frequentiebereik van 800- 1000MHz. kunnen doordringen in de menselijke schedel en in de flora en fauna. Net als de
  • 2G 900, die microgolven heeft van 890- 915 MHz. en de
  • LTE of 4G met microgolven van 816 MHz.
Men weet nog steeds officieel niet welke gezondheidsschade met name de 'lage' microgolven veroorzaken.
Gerelateerde artikelen
LoRa-netwerk met 'picoWAN gateways'LoRa-netwerk met 'picoWAN gateways'De picoWAN gateway is een stopcontact waar men het internet der dingen, mee op kan. Een soort van stekker die je in het…
Vakantiebestemming de AchterhoekVakantiebestemming de AchterhoekVakantiebestemming de Achterhoek. Het is ieder jaar weer een klus om de vakantiebestemming te bepalen. De Achterhoek is…
Chips - De GeschiedenisChips, iedereen kent dit tussendoortje wel en is eigenlijk niet weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Maar wa…
Een GSM-repeater plaatsen voor een betere telefoon-ontvangstEen GSM-repeater plaatsen voor een betere telefoon-ontvangstGeen GSM-ontvangst op die ene plek waar het het hardst nodig is? Een signaal repeater voor de mobiele telefoon is de opl…
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wilgengebroed On Flickr / Wikimedia Commons
  • http://thethingsnetwork.org/
  • http://www.computable.nl/artikel/what_to/5616939/5271203/what-to-know-about-private-lora.html
  • http://www.lora-alliance.org/What-Is-LoRa/Technology
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_der_dingen
  • http://www.radio-electronics.com/info/wireless/lora/rf-interface-physical-layer.php

Reageer op het artikel "Het LoRa-netwerk en internet der dingen"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!