InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Google-Doodle - Doodling met Google-logo op de startpagina

Google-Doodle - Doodling met Google-logo op de startpagina

Google-Doodle - Doodling met Google-logo op de startpagina Google heeft naam gemaakt met de tekeningetjes die van de letters van Google worden gemaakt of de letters versieren en die inspelen op de actualiteit. Het zijn de zogenaamde doodles, verrassende aanpassingen van het Google-logo waarin de naam van Google nog duidelijk te herkennen is. Het nieuwe jaar wordt ingeluid met een Nieuwjaarslogo en er worden Google doodles uitgebracht ter ere van feestdagen en bijzondere gebeurtenissen. De Google-doodle is altijd leuk om te bekijken, om te zioen 'wat ze er nu weer van gemaakt hebben.'

Doodle van Google - de Google-Doodle

Doodles zijn de tekeningetjes die het Google-logo veranderen in een actueel beeldmerk. De naam Google blijft leesbaar maar wordt aangekleed met al dan niet bewegende figuurtjes. Op die manier wordt er extra aandacht gegeven aan feestdagen, jubilea en aan het leven of de geboortedag- of sterfdag van een beroemdheid op het gebied van kunsten en wetenschappen of voor mensen die iets bijzonders hebben gepresteerd.

Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin

Burning man
De Google doodle werd bedacht door de Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin, in 1998. Zij experimenteerden met het bedrijfslogo omdat ze op een grappige manier aan hun kantoormedewerkers en de wereld wilden laten weten dat ze naar het festival Burning Man zouden gaan, het bijzondere festival dat zich in de Nevada-woestijn afspeelt. De eerste Google doodle, die op 30 augustus 1998 online te zien was, bestond uit een stokpoppetje dat achter de tweede o van Google werd geplaatst. Op die manier lieten de twee weten dat ze die dagen niet op kantoor zouden zijn. Het was een eenvoudige tekening, maar wel het begin van een reeks doodles die aan populariteit wonnen en die op een eenvoudige manier de aandacht vestigen op belangrijke dagen. Het bedrijfslogo is zo bekend dat het de aanpassingen aan de actualiteit kan hebben.

Google-logo in teken van Quatorze Juillet

Hoofddoodler
Twee jaar na die eerste doodle werd er een aangepaste logo ontworpen ter ere van de Franse nationale feestdag Quatorze Juillet. De twee bazen van Google vroegen een stagiair om die doodle te ontwerpen. Dennis Hwang, de stagiair stortte zich op zijn opdracht en maakte er iets moois van. Er kwamen vele positieve reacties op en het leverde de stagiair de titel van hoofddoodler op. Sinds die tijd is het een komen en gaan van Google doodles op de Google startpagina. Eerst werden de doodles alleen geplaatst op bijzondere feestdagen, maar tegenwoordig staan ze er bij allerlei gewone en bijzondere dagen op.

Ter ere van Burning Man in 1998Ter ere van Burning Man in 1998
Ter ere van de 96e geboortedag van Nelson MandelaTer ere van de 96e geboortedag van Nelson Mandela
Ter ere van de eerste schooldagTer ere van de eerste schooldag

Google Startpagina

Niet alleen in de Verenigde Staten maar ook in andere landen werd de vraag naar doodles groter. Google heeft inmiddels een team doodlers in dienst, getalenteerde illustratoren en technici, die elke keer weer een nieuwe doodle bedenken en ontwerpen. Ze houden de Google startpagina op een grappige manier interessant. De wereld kan glimlachen om de bewerkte logo’s en dat doet het merk Google goed. Miljoenen mensen over de hele wereld genieten er dagelijks van.

Brainstormen en tips

Google heeft door het doodlerteam in de loop der jaren – tussen 1998 en 2015 - 2000 doodles laten ontwerpen. Het team brainstormt voorafgaand aan het ontwerp van een nieuwe doodle over de gebeurtenis die het waard is om in de vorm van een doodle onder de aandacht gebracht te worden. Ze maken gebruik van verschillende bronnen voor de onderwerpen. Ook Google-gebruikers doen voorstellen en geven tips. Uit alle gedenkwaardige dagen worden jubilea en interessante gebeurtenissen geselecteerd die Google de moeite waard vindt.

Publiek

Gebruikers van Google kunnen voorstellen doen voor nieuwe doodles. Zij kunnen hun voorstellen en ideeën opsturen naar proposals@google.com. Alle mailberichten worden door de doodlers gelezen, ook al krijgen ze elke dag honderden verzoeken binnen.

Oud en Nieuw

Google laat voor elk nieuw jaar een nieuwe doodle ontwerpen. Om 00.00 uur, op het moment van overgang van het oude naar het nieuwe jaar, verschijnt dan de nieuwe Google-doodle online. Het thema van de tekening is de eerste dag van het jaar. Google geeft ook geanimeerde doodles uit, de tekeningen worden dan als animaties gepubliceerd. De Nieuwjaarsdoodle van 2015 is zo'n geanimeerde versie: vuurwerk spat uiteen en het jaartal 2015 verschijnt in de Google-kleuren.
Het nieuwe jaar 2015 wordt gevierd met een creatie van de kunstenaar Cindy Suen.

Het woord doodling

Het woord doodle komt van het Engelse begrip doodling, tekenen zonder vooropgezet plan of al dromend tekenen. Tijdens vergaderingen of lange telefoongesprekken willen gedachten nogal eens afdwalen en als er dan een pen en een papier in de buurt is beginnen mensen vaak krabbels te maken: doodles. In het Nederlands worden het droedels genoemd en ben je aan het droedelen.

Ter ere van het nieuwe jaar 2015 / Bron: GoogleTer ere van het nieuwe jaar 2015 / Bron: Google
Ter ere van de Perseïden sterrenregenTer ere van de Perseïden sterrenregen
Ter ere van KandinskyTer ere van Kandinsky

Je Suis Charlie
Een heel bijzondere doodle die geen doodle is, vormde het zwarte strikje dat daags na de dag van de terroristische aanslag op het satirische blad Charlie Hebdo in Parijs - 7 januari 2015 - op de Google startpagina werd geplaatst. Er werden bij die aanslag 12 mensen gedood. Google plaatste het rouwstrikje om medeleven te betonen en om niet stil te blijven na de aanslag op de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zoekmachine GoogleZoekmachine GoogleDe grootste zoekmachine ter wereld is Google. De internetgigant is opgericht in 1997 door Larry Page en Sergey Brin. Hoe…
Het ontstaan van Google! (Deel 1)Het ontstaan van Google! (Deel 1)Google wordt door bijna iedereen met een computer dagelijks gebruikt, het bijna 12-jarige 'project' werd tot stand gebra…
Wil je meer onthouden van wat je hoort? Maak een droedel!Wil je meer onthouden van wat je hoort? Maak een droedel!Stel je voor: je zit in de klas, bij een lezing of in een vergadering. Een spreker houdt een gloedvol betoog en je weet…
Doodling oftewel droedelen: gewoon maar wat tekenenHet woordenboek geeft als definitie van droedelen gedachteloos tekenen of krabbelen. Het is het schetsen of maken van kl…
Het bedrijf GoogleHet bedrijf GoogleGoogle Inc. is een Amerikaans bedrijf opgericht door Larry Page en Sergey Brin. Het is vooral bekend van de Google zoekm…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Google
  • https://www.google.com/doodles/ geraadpleegd op 2 januari 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Inc. Geraadpleegd op 2 januari 2015
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Doodle geraadpleegd op 3 januari 2015
  • Afbeelding bron 1: Google

Reageer op het artikel "Google-Doodle - Doodling met Google-logo op de startpagina"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Communicatie
Schrijf mee!