InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Gratis bellen via internet – Hoe doe je dat met Skype?

Gratis bellen via internet – Hoe doe je dat met Skype?

Gratis bellen via internet – Hoe doe je dat met Skype? Je telefoonkosten kunnen hoog oplopen als je regelmatig met je familie, vrienden of collega’s belt. Je kan dit voorkomen door gratis te bellen via internet. Daarvoor kan je bijvoorbeeld gebruik maken van Skype. Om Skype te kunnen installeren heb je een computer met internet nodig. Verder heb je ook een hoofdtelefoon met een microfoon nodig. Je kan ook een losse microfoon gebruiken. Tegenwoordig zijn er ook computers met een ingebouwde microfoon.

Skype downloaden

Om via internet gratis te bellen moet je ten eerste het Skype programma downloaden. Dat kan je gratis doen. Je moet bij het downloaden opletten om de correcte versie te kiezen. Er zijn versies beschikbaar voor Windows, Mac en Linux. Het is ook mogelijk om Skype op mobiele telefoons te zetten, namelijk de smartphones.

Het programma installeren

Na het downloaden verschijnt het installatiebestand op het bureaublad van je computer. Dat bestand kan je openmaken door erop te dubbelklikken. Hiermee wordt de installatie van Skype gestart. Mensen die met Mac werken kunnen dit op een andere manier doen. Maar dat wordt aangegeven.

Je account aanmaken

Nu kan je het programma openen en kom je op het inlogscherm terecht. Hier kan je dan een Skypenaam aanmaken. Dit doe je door te klikken op; ‘Nieuwe account aanmaken’. Vervolgens kom je op de aanmeldpagina van Skype terecht. Daar kan je je gegevens invullen.

Aanmelden

Je account is nu klaar en je kan nu naar het programma terugkeren en je met je Skypenaam aanmelden. Het is ook mogelijk om voor automatisch aanmelden te kiezen door dat vakje aan te vinken. Je blijft dan continu ingelogd.

Contacten zoeken

Nu Skype geïnstalleerd is ben je in staat om andere mensen te bellen door een hoofdtelefoon met microfoon aan te sluiten aan je computer. Je moet daarvoor eerst mensen toevoegen aan je adressenboek door ze op e-mail adres of op naam te zoeken. Dan kan je zien wanneer ze wel of niet online zijn. Ook is het mogelijk om normale telefoonnummers aan je contacten toe te voegen.

Een Skype-testgesprek uitvoeren

Na het vullen van je contactenlijst kan je ervoor kiezen om een testgesprek te doen. Daarvoor moet je de gebruiker Skype-testgesprek kiezen in je lijst met contacten en op de knop “Bellen” klikken. Je wordt dan door Skye gebeld voor een test. Je krijgt de gelegenheid om een boodschap in te spreken die daarna weer wordt afgespeeld. Je kan op deze manier testen of zowel het systeem als je microfoon en koptelefoon goed werken. Je kan indien nodig de instellingen aanpassen. Dit testgesprek kan later ook gebruikt worden om te testen of het systeem goed werkt of om bij de aankoop van een nieuwe koptelefoon deze te testen.

Je contacten bellen

Na het testgesprek ben je klaar om je contacten te bellen. Je moet daarvoor een van de contacten op je lijst kiezen. Daarvoor moet je teruggaan naar je lijst met contacten. Door op ‘online’ te klikken kan je zien welke personen op je lijst allemaal op dat moment online zijn. Je belt een van je contacten door met de muis over zijn status te gaan.

Een abonnement aanschaffen

Door een abonnement van Skype aan te schaffen kan je ook naar vaste en mobiele telefoonnummers bellen. Je betaalt daarvoor maandelijks een vast bedrag. Er zijn verschillende pakketten waaruit je kunt kiezen. De voorwaarden zijn afhankelijk van het pakket waarvoor je kiest.
© 2013 - 2017 Hyperinfoteur, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop bellen via internet - aanbieders vergelijkenGoed koop bellen via internet kan bij verschillende aanbieders. Enkele hiervan zijn Skype, Voipbuster, Jajah en Wengo. E…
Skype, de bekendste VOIP-aanbiederSkype, de bekendste VOIP-aanbiederVoor het grote publiek is Skype de eerste en bekendste softwareaanbieder voor gratis en goedkoop bellen en telefoneren v…
Bellen vanaf je computer: hoe en watTegenwoordig kan er veel gedaan worden vanaf je computer. Veel van deze dingen hebben met communicatie te maken. E-maile…
Het gebruik van het programma SkypeHet gebruik van het programma SkypeSkype is een computer programma waarmee je, na de installatie, gratis kunt ‘bellen’ met andere Skype gebruikers. Skype b…
Goedkoop internationaal bellenGoedkoop internationaal bellenGoedkoop internationaal bellen is tegenwoordig voor iedereen mogelijk. Veel mensen denken dat goedkoop internationaal be…
Bronnen en referenties
  • Skype.com/nl/

Reageer op het artikel "Gratis bellen via internet – Hoe doe je dat met Skype?"

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 12-08-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!