InfoNu.nl > Pc en Internet > Communicatie > Mobieltje – Veertig jaar mobiele telefoon

Mobieltje – Veertig jaar mobiele telefoon

Mobieltje – Veertig jaar mobiele telefoon Wie kent nog de grote bakelieten telefoons, de apparaten die op de hoek van het bureau stonden of in de gang aan de muur hingen? We hebben allang bijna allemaal een klein plat apparaatje in de zak, waarmee we kunnen bellen en nog veel meer. In 2013 bestaat de mobiele telefoon veertig jaar en het ding is niet meer weg te denken uit de wereld van de mobiele communicatie. De mobiele telefoon ontwikkelde van 'koelkast' naar zakcomputertje.

Cooper

“Joel, ik bel je met een ‘echte’ mobiele telefoon. Een draagbare handheld telefoon.” Dat zei Martin Cooper, de uitvinder van Motorola op 3 april 1973 via het eerste mobiele telefoongesprek. Het mobieltje van Cooper leek op geen enkele manier op de mobiele telefoons die we tegenwoordig in de binnenzak meedragen. In 1973 was de mobiele telefoon ruim een kilo zwaar. Hij was niet zoveel handiger dan de autotelefoons die in die jaren hier en daar gebruik waren. Het duurde daarna zeker nog tien jaar voor de eerste mobiele telefoons op de markt kwamen. In Nederland brak de mobiele telefonie pas door na de introductie van het GSM-netwerk. Dat was in de jaren negentig van de twintigste eeuw.

Engels

Joel Engels werkte voor de concurrent van Motorola aan eenzelfde project. Hij ontwikkelde voor AT&T de mobiele telefonie, maar Cooper was hem een stap voor.
In 2013 is de uitvinder van de mobiele telefoon 84 jaar oud en nog alive and kicking. Hij vindt dat à 2013 nog lang niet alle mogelijkheden van de mobiele telefonie zijn benut. Mobiel computergebruik staat nog in de kinderschoenen, meent Cooper.

Ontwikkeling

De mobiele telefonie heeft in de loop der jaren een hele ontwikkeling doorgemaakt en het gebruik heeft een vlucht genomen:
  • 1986: voicemail wordt geïntegreerd in mobiele telefoons;
  • 1997: James Bond gebruikt voor het eerst een mobieltje, in Tomorrow Never Dies;
  • 2001: 3G-netwerken worden gelanceerd, Japan loopt voorop;
  • Nokia 1100 is het best verkochte toestel met 250 miljoen exemplaren;
  • meest gebruikte functie op smartphone is kijken naar de tijd;
  • in 2013 zijn er wereldwijd vijf miljard mobiele telefoons verkocht;
  • 2015: uitrol 4G-netwerk;
  • 2015: betalen met de smartphone.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Metamorfose

De mobiele telefoon is wat uiterlijk en toepassing betreft veertig jaar na de lancering nauwelijks te vergelijken met de eerste modellen. Het grote apparaat van de beginjaren, liefkozend koelkast genoemd, is een handzaam klein, plat en licht apparaat geworden met vele toepassingen. Het is minicomputer in broekzakformaat geworden. De mobiele telefoon werd smartphone, een slim apparaat.
  • 1994: De eerste smartphone is ontwikkeld door IBM en heette Simon. Het toestel was zijn tijd ver vooruit en ondanks de vooruitstrevende toepassingsmogelijkheden had IBM er geen commercieel succes mee. In Simon was een semafoon, fax en een mobiele telefoon met touchscreen samengebracht. Het was een revolutionair apparaat.
  • 2000: In 2000 is voor het eerst een camera geïntegreerd in het smartphone. Sharp kwam ermee.
  • 2002: Er kwam een telefoon waarmee je ook kon gamen.
  • 2007: In 2007 kwam Apple met haar revolutionaire apparaten. De kijk op smartphones veranderde compleet. De iPhone maakte smartphonegebruik gemeengoed.

Eerste

Het eerste mobiele telefoongesprek vond in 1973 plaats, maar het duurde nog tien jaar voor de mobiele telefoon op de markt kwam. De toestellen waren groot en onhandig en lagen in de auto. Het toestel was te groot en zwaar om bij je te dragen. Het toestel kostte in 1983 drieduizend gulden en er was lang niet overal bereik.
De eerste mobiele telefoon was:
  • Een kilo zwaar;
  • 22 centimeter lang.
  • energie voor half uur bellen;
  • opladen kost tien uur.
De modellen van 2013 zijn:
  • 136 gram;
  • 11 centimeter lang.
  • energie voor 7 uur bellen;
  • opladen kost twee uur.

Mobiele telefoontjes in Nederland

In Nederland zijn er ongeveer net zoveel mobieltjes als inwoners. Mensen bellen en sms’en zich suf met de mobiele telefoons. Het is een prima communicatiemiddel naast het persoonlijke contact. Dat laatste is ondanks alle moderne technieken boven alles verheven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mobieltje kopen, welke mobieltjes zijn de trend?Mobieltje kopen, welke mobieltjes zijn de trend?Mobiele telefoon kopen. Een mobiele telefoon is tegenwoordig al snel veel meer dan alleen een apparaat waarmee je kunt t…
Mobiele Telefoon - GeschiedenisDe mobiele telefoon, een handig dingetje. Wie heeft er tegenwoordig geen een? Nu is het heel vanzelfsprekendheid dat bij…
Beste Smartphones in 2016 - Nieuwe mobiele telefoonsEen overzicht met een lijst van de nieuwe beste smartphones in 2016. Het overzicht is gebaseerd op de meningen van exper…
Wat is een Smartphone?Wat is een Smartphone?Een smartphone, letterlijk vertaald uit het Engels een "slimme telefoon", is een mobiele telefoon die naast de normale t…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • www.rtl.nl
  • www.breda.nieuws.nl
  • www.toestelvergelijken.nl
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Mobieltje – Veertig jaar mobiele telefoon"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 10-11-2016
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Communicatie
Special: Communicatie
Schrijf mee!