InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Beste gratis Antivirus 2017 - Virusscanners overzicht

Beste gratis Antivirus 2017 - Virusscanners overzicht

Beste gratis Antivirus 2017 - Virusscanners overzicht Hier kunt u de beste gratis antivirus en anti-malware programma's van 2017 en 2016 vinden. De nieuwe virusscanners gratis downloaden is zo simpel als wat. Ook in 2017 willen veel mensen weer goed beveiligd zijn zonder ervoor te hoeven betalen. Dat is ook niet nodig want er zijn zat goede gratis antivirus programma's verkrijgbaar op de markt. Je kunt de free antivirus downloaden via de websites van de aanbieders of via andere websites. Hier gaan we de best geteste scanners voor het jaar 2017 en 2016 langs. Zowel professionele betaalde (goedkope) virusscanners als de gratis versies.

Uit welke programma's/ontwikkelaars kun je kiezen?

Al enkele jaren zijn een aantal concurrenten in strijd met elkaar om de goedkeuring van de consument. Niet om direct een betaald product te verkopen, maar juist om de gratis versies te zien worden gedownload. Dit klinkt misschien merkwaardig, maar dat is het niet. Uiteindelijk gaan veel tevreden klanten over op het kopen van een betaalde versie. Hier zijn de meest bekende ontwikkelaars van gratis antivirussoftware:
  • AVG
  • Avast
  • Avira
  • Microsoft
  • Comodo
  • Lavasoft
  • Bitdefender (Nieuw!)
  • Malware Bytes (Nieuw!)
  • Panda

De beste antivirus van 2017 - betaalde versies

De bekende en gerenommeerde website PCMag heeft ook voor 2017 weer een lijst uitgebracht. De beste antivirus programma's met de beste tools zijn verschillende tests ondergaan. De mensen van PCMag hebben de virusscanners los gelaten op computers die bol stonden van de malware. Ook hebben ze daarnaast gekeken hoe de virusscanners in staat waren om virussen en malware te blokkeren. Daarnaast baseren ze hun oordeel op verschillende rapporten van grote onafhankelijke labs. Dit jaar is de lijst uitgebreider dan ooit, maar ze zijn tot een beslissende top 5 gekomen. Het is duidelijk dat nieuwe namen de markt veroveren de laatste jaren. Voor Webroot krijgt veel goede feedback. Het is dan ook nog eens best goedkoop. En oude vertrouwde naam die een comeback lijkt te maken is McAfee Plus. In 2015 was het nog de 5e plaats - dit jaar staat het zelfs op nummer 1. Voor de antivirus software van 2017 heeft Toptenreviews zich ook al laten gelden.

Top 5 betaalde virusscanners 2017 volgens PCmag:

  1. McAfee AntiVirus Plus (2017)
  2. Webroot SecureAnywhere AntiVirus
  3. Bitdefender Antivirus Plus 2017
  4. Symantec Norton AntiVirus Basic
  5. Kaspersky Anti-Virus (2017)
  6. Avast Pro Antivirus

Beste gratis antivirus van 2017

Ten opzichte van 2015 is er een duidelijk verschil te waarnemen - een nieuwe nummer 1. Avast Free Antivirus is bij PCMag als beste gratis software uit de bus gekomen, maar bij Techradar en PCadvisor is Avira de onbetwiste winnar. Avast voornamelijk goed als clean-up tool (anti-malware). Als je een compleet pakket wilt, dan zijn Avira en Panda de producten die met kop en schouders boven alle andere virusscanners uitsteken. Op vrijwel alle test scoren het hoog. Als je je voornamelijk zorgen maakt om real-time bescherming dan is Avast! nog steeds een topper.

De volgende lijst is een combinatie van de websites PCMag, PCadvisor en Techradar. Het zijn zowel virusscanners als anti-malware programma's en clean up tools. Hier worden factoren meegenomen zoals welke de beste bescherming biedt, en welke het snelste antivirus is (oftewel de computer zo weinig mogelijk vertraagd). Er zit onderling weinig verschil tussen de beste gratis antivirus in 2017.

Hier is het overzicht van dit jaar

  • Avira Free Antivirus
  • Avast Free Antivirus
  • AVG AntiVirus Free
  • Panda Free Antivirus
  • Bitdefender
  • ZoneAlarm Free Antivirus + Firewall
  • Immunet AntiVirus
  • Microsoft Security Essentials
  • Comodo Free Antivirus
  • Forti Client

Is het downloaden van gratis virusscanners legaal?

Dit hangt er vanaf hoe je dit doet. Als jij een versie waar je eigenlijk voor moet betalen via torrents download ben je wel degelijk met illegale praktijken bezig. Wanneer je deze vervolgens verspreidt dan ben je helemaal verkeerd bezig. De gratis antivirusscanners hier besproken, zijn door de ontwikkelaars op de markt gebracht in de hoop dat je overstapt op hun professionele pakketten. Vandaar dat het gratis antivirus downloaden op deze manier volledig legaal is. Wel heb je natuurlijk minder extra functies dan bij de betaalde versies.

Gratis antivirus downloaden

Het downloaden van een gratis antivirusscanner is een koud kunstje. Zo kun je rechtstreeks naar de website van de ontwikkelaars gaan of je kunt bijvoorbeeld in Google intypen: 'Gratis AVG Downloaden' en je ziet mogelijkheden alom.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis virusscanners downloadenIn dit artikel: een overzicht van gratis virusscanners. Voor de meeste virusscanners moet je betalen. Toch is er een red…
Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Een gratis virusscanner werkt even goed als een betaalde virusscanner en soms zelfs beter. Je leest hier waarom dit zo i…
Top 5 beste gratis virusscannersEr is niets zo vervelend als een virus op de computer oplopen tijdens het surfen. Om veel ellende met de computer te bes…
Opgepast voor Antivirus 2009Opgepast voor Antivirus 2009Virus makers zitten niet stil. Er bestaat sinds kort een virus dat de naam "Antivirus 2009" draagt. Een vals antiviruspa…
Bronnen en referenties
  • PCMAG.COM - Best Antivirus for 2017
  • PCMAG.COM - The Best Free antivirus for 2017
  • Toptenreviews - Best Antivirus software of 2017
  • PCAdvisor - http://www.pcadvisor.co.uk/test-centre/software/best-free-antivirus-software-2017-3649231/
  • Techradar - http://www.techradar.com/news/software/applications/best-free-antivirus-1321277

Reageer op het artikel "Beste gratis Antivirus 2017 - Virusscanners overzicht"

Reacties

Herben, 05-08-2016 12:59 #5
Ik vond Norman helemaal niet zo goed, laat teveel virussen door. Is wel goedkoop maar langzaam en niet veilig, dit heb ik wel ondervonden.

Caroline, 29-02-2016 11:15 #4
Ik heb in juli bitfender internet security 2015 aangekocht. Aangezien de problemen dat Vista niet meer wordt ondersteund ben ik van plan mij een nieuwe noteboeok aan te schaffen (de mijne is 7 jaar oud en vertoont al enkele gebreken) met Windows 10. Nu merk ik op dat de aangekochte Bitfender enkel werkt op max. Windows8.1, betekent dit dat ik mijn Bitfender effectief niet meer kan installeren op mijn nieuwe notebook of moet dit toch wel lukken. Ik kan wel de gratis versie downloaden maar vraag mij dan af of dit wel goed genoeg is wanneer ik on-line bankier.

Jaap, 21-01-2016 18:45 #3
Ik gebruik een nas (WD mycloud). Zijn voor een nas bepaalde virusscanners meer geschikt of maakt dat niet uit?

Lex, 19-02-2015 15:44 #2
Malware bytes Anti Malware is helemaal geen virus scanner!

Rick, 02-06-2013 17:26 #1
Jammer dat Norman weer niet genoemd wordt. Gebruik al jarenlang Norman en dat is gewoon een van de beste virusscanners. Die blokkeren misschien wel iets te veel. Maar dit betekent wel dat ik verzekerd ben van een goede beveiliging.

Infoteur: Euromark
Laatste update: 09-01-2017
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Reacties: 5
Schrijf mee!