InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Top 5 beste gratis virusscanners

Top 5 beste gratis virusscanners

Er is niets zo vervelend als een virus op de computer oplopen tijdens het surfen. Om veel ellende met de computer te besparen is het verstandig om een virusscanner of een firewall te instaleren. Het instaleren van een virusscanner is heel eenvoudig en kan ook nog eens gratis zijn.

Virusscanner

Een virusscanner is een programma dat je op je computer kunt instaleren om virussen buiten de deur te houden. Op het internet staat namelijk een heleboel rotzooi die je door surfen op je computer ongevraagd binnen kan halen. Behalve virussen kan je ook Trojan horses, wormen, logische bommen en spyware binnen halen.

Een Trojan horse is een programma of een ander bestand dat er aanlokkelijk uit ziet, maar na het binnenhalen op de computer slechte bedoelingen heeft. Een worm is net zoals Trojan horses en virussen een kwaadaardig stukje software, maar kan integenstelling to de Trojan horses en virussen zelfstandig werken. Een worm kan uit zichzelf de computer inkomen waarna het zich kan verspreiden door onbeveiligde netwerken en er voorzorgt dat de computer traag wordt. Een logische bom komt minder vaak voor dan die hiervoor genoemde kwaadaardige software. Desalniettemin is het erg vervelend als je een logische bom tussen je software hebt staan. Een logische bom is zoals de naam al zegt een soort bom, na een bepaald tijdsverloop gaat de bom met als mogelijk gevolg dat allerlei bestanden op de computer gewist worden. Als laatste is er nog de spyware. Spyware is niet zo zeer vervelend of slecht voor de computer, maar het is wel een inbreuk op de privacy. Doormiddel van spyware kan precies bijgehouden worden welke websites je bezoekt. Deze informatie wordt met veel winst aan bedrijven verkocht.

Gratis virusscanner

Als je beschermd wilt zijn tegen ongewenste kwaadaardige software en spyware dan moet je een virusscanner instaleren. Helaas zijn de meeste virusscanners erg duur. Als je iets verder kijkt dan alleen de winkel, dan kan je op het internet goede gratis virusscanners vinden. Let bij de keuze voor een gratis virusscanner wel op dat je een betrouwbare scanner download. Voor dat je begint met downloaden is het verstandig om gesearch te doen via google naar ervaringen van andere gebruikers.

Top 5

Om het kiezen van een gratis virusscanner makkelijker te maken bij deze de top 5 van best beoordeelde virusscanners volgens savedelete.com.
  1. Microsoft Security Essentials
  2. Avast ! Free Antivirus
  3. AVG Free Antivirus
  4. Bitdefender
  5. Avira AntiVir Personal

Stay up to date

Na het instaleren van een virusscanner is je computer beschermd tegen virussen, maar het is belangrijk om je virusscanner zo nu en dan te updaten. Naar mate de tijd verstrijkt komen er nieuwe virussen op het internet bij waarop je huidige virusscanner wellicht niet berekend is. De meeste virusscanners geven zelf aan dat er een mogelijke update beschikbaar is die je dan vervolgens met een simpele muisklik kan downloaden. Desalniettemin is het verstandig om regelmatig de website van de fabrikant van de virusscanner in de gaten te houden voor de huidige ontwikkelingen. Met name is dit belangrijk als je gebruik maakt van een gratis virusscanner.
© 2011 - 2017 Leveen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Top 5 beste gratis virusscanners"

Reacties

Jan, 09-07-2012 23:13 #2
Agv is een gevaarlijke virus scamner 2012 (2011 niet) op xp kan men de virus scanner niet meer verwijderen alleen in veilige modus alle mappen in de prullenbak gooien en ook de verborgen mappen bij software verwijderen blijft staan fatale fout of f disc om het systeem opnieuw te instaleren dan kan je een andere virus scanner instaleren

Jan van 't Geloof, 10-03-2012 12:06 #1
M. H. + D.
het lukt me niet om simpelweg AVG te downloaden, dus aan installeren kom ik al helemaal niet toe. Er is gewoon geen knop te zien vanwaar je kun downloaden.

B.v.d. voor uw reactie

Jan Reactie infoteur, 03-04-2012
Best Jan,

Als u via google "downloaden AVG" zoekt dan kunt u in de eerste links in elk geval wel een link vinden voor het downloaden.

Infoteur: Leveen
Gepubliceerd: 29-12-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Reacties: 2
Schrijf mee!