InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Gratis virusscanner vs betaalde virusscanner

Gratis virusscanner vs betaalde virusscanner

Gratis virusscanner vs betaalde virusscanner Een virusscanner beschermt de pc tegen virussen, worm, trojan, rootkit en spyware. De verzamelnaam “malware” wordt gehanteerd voor deze virussen. Door een beveiligingspakket op de computer de installeren worden virussen en andere malware geblokkeerd. Maar wat is beter: een gratis virusscanner of een betaalde virusscanner? Wat kost een betaalde virusscanner? Wat zijn de beste virusscanners?

Gratis virusscanner of betaalde virusscanner

Als je op zoek bent naar een virusscanner, heb je een ruim assortiment om uit te kiezen. AVG Anti Virus Free, McAfee, Kaspersky… Het is slechts een greep uit het aanbod aan virusscanners. Grofweg bestaat het onderscheid uit betaalde en gratis virusscanners. Als gebruiker zul je wellicht de neiging hebben een gratis virusscanner aan te schaffen. Maar dat is niet automatisch de beste keuze.

Gratis virusscanner

Een gratis virusscanner heeft uiteraard als grootste voordeel dat het gratis is. Als de virusscanner niet goed bevalt, kun je het weer verwijderen zonder dat je geld “weggooit”. Het nadeel is wel dat de meeste gratis programma’s reclame maken voor de uitgebreide, betaalde versie. Microsoft Security Essentials is de enige gratis virusscanner zonder advertenties.
Als je voor een gratis virusscanner kiest, moet je vaak een anti spyware programma en een firewall programma erbij aanschaffen.

De beste gratis virusscanners

  • Avira AntiVir Personal
  • Avast ! Free Antivirus
  • AVG Anti-Virus Free

Gratis virusscanner downloaden

Een gratis virusscanner is eenvoudig te downloaden via internet, bijvoorbeeld via de website van gratisstofware.nu of op de website van de aanbieders.

Betaalde virusscanner

Betaalde virusscanners bieden over het algemeen betere malware bescherming en een goede firewall. Je computer wordt niet alleen beschermd tegen virussen, zoals bij gratis virusscanners vaak het geval is, maar ook tegen spyware, adware en maleware. Als consument moet je echter wel alert zijn op extra producten die het bedrijf aan de man probeert te brengen, zoals back-up-cd’s en downloadgaranties. Zo betaal je zonder het te merken meer dan de gevraagde prijs. Bovendien is vaak de licentie voor drie pc’s geselecteerd als je een betaalde virusscanner wilt downloaden. Die is duurder en niet nodig als je slechts één pc hebt.

De beste betaalde virusscanners

  • Norton Antivirus 2010 (1 jaar voor € 49,95, 3 computers)
  • Panda Internet Security 2010 (1 jaar voor € 47,96, 3 computers)
  • PC Tools Internet Security 2010(1 jaar voor € 49,95, 3 computers)

Wat kost een virusscanner?

De kosten van een betaalde virusscanner liggen gemiddeld tussen de € 40 en € 60. Ze zijn te koop vanaf € 25. Soms krijgt u korting als u een virusscanner aanschaft met een licentie voor meerdere pc's.

Conclusie: gratis virusscanner vs betaalde virusscanner

Als u geen enkel risico wilt lopen en uw computer zo goed mogelijk wilt beschermen tegen virussen en andere mallware, dan zult u toch in de buidel moeten tasten. Een betaalde virusscanner bied nu eenmaal betere bescherming. De licentie is meestal een jaar geldig.
© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Anti virus (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Optelsom.nl
  • Consumentenbond

Reageer op het artikel "Gratis virusscanner vs betaalde virusscanner"

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!