InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Laptop opnieuw installeren

Laptop opnieuw installeren

Een laptop opnieuw installeren kan erg nuttig zijn. Met name als Windows Vista word vervangen door Windows 7 zal de laptop na installatie een stuk sneller zijn. Het lijkt een hele klus echter dit is het niet. Dit artikel zal in een paar eenvoudige stappen uitleggen hoe je het beste je laptop opnieuw kan installeren.

Het nut van een nieuwe installatie

Veel mensen kiezen ervoor om een nieuwe laptop te kopen als deze langzaam is. In veel gevallen is dit niet nodig en ligt het aan de besturingssoftware die op de laptop staat die de laptop traag kan maken of problemen veroorzaakt. Voordat je een nieuwe laptop koopt kan het verstandig zijn om eerst je laptop opnieuw te installeren waardoor de laptop zonder verdere kosten veel sneller kan worden.

Back-up maken van de laptop

We maken eerst een back-up van de laptop. Let bij het maken van een back-up op de volgende zaken:
  • E-mails, adresboek en e-mail account(s).
  • Favorieten (internet explorer) en/of bladwijzers (Google Chrome en Firefox).
  • Documenten, muziek, video's.
  • Tweede partitie harddisk (voor geval er bij installatie later 1 schijf van word gemaakt).
Om een back-up te maken van de e-mails zijn verschillende gratis programma's voor te gebruiken. In het e-mail programma zelf is kan je meestal kiezen voor "Bestand" -> "Gegevens exporteren". Bij Outlook express en Microsoft Outlook dienen de e-mail accounts geëxporteerd te worden via "Extra" -> "Accounts" of "Account instellingen".

Laptop opnieuw installeren

Na het maken van de back-up kan de laptop opnieuw opgestart worden. Voordat je opnieuw gaat opstarten, plaats de Windows 7 cd/dvd. Afhankelijk van de opstart volgorde in de bios dien je een toets in de drukken zodat de laptop vanaf de cd start. Wanneer de boot (opstart) volgorde zo ingesteld staat dat de laptop eerst naar de dvd-rom kijkt zal er het volgende in beeld verschijnen tijdens het opstarten: "Druk op een toets om de computer van de cd of dvd op te starten". Wanneer de bios eerst naar de harddisk kijkt van de laptop kan je meestal F5, F8, F10, F11 of F12 intoetsen om de laptop van cd of dvd op te starten. Wanneer dit niet lukt kan je de boot volgorde in de bios veranderen. Hiervoor dient er op "Del" getoetst te worden tijdens het opstarten. Wees uiterst voorzichtig bij het wijzigen van bios instellingen en doe dit alleen als je weet wat je doet. Bij foute instellingen kan je hiermee je laptop hardware matig mee beschadigen. In het boot menu van je bios kan je instellen dat je laptop eerst naar de cd of dvd rom moet kijken en op de tweede plaats pas naar je harddisk.

Windows 7 installeren

Wanneer de laptop eenmaal is opgestart van de Windows 7 dvd begint de installatie.
  1. Allereerst dien je de volgende instellingen door te geven; te installeren taal, indeling voor tijd en valuta en toetsenbord of invoermethode. Over het toetsenbord of invoermethode wil nog weleens verwarring ontstaan. Kies hiervoor altijd "Verenigde Staten (internationaal). De rest van de instellingen kunnen op "Nederland" blijven staan. Er kan vervolgens gekozen worden voor "Volgende" en daarna voor "Windows installeren". In het volgende scherm kan er akkoord gegaan worden met de licentievoorwaarden. Vink eenvoudig "Ik ga akkoord met de licentievoorwaarden" aan en druk op "Volgende".
  2. Na het akkoord gaan zal er een scherm in beeld komen "Welk type installatie wilt u uitvoeren?". Er kan gekozen worden voor "Upgrade uitvoeren" of "Aangepaste installatie (geavanceerd)". Kies altijd voor de laatste. Een upgrade is nooit aan te raden aangezien er veel oude files op de laptop blijven staan.
  3. Vervolgens krijg je het scherm "Waar wilt u Windows installeren?" Klik niet meteen op "Volgende" maar kies voor "Formatteren". Op deze manier word namelijk de oude Windows eerst verwijderd. Doe je dit niet zal je bij het opstarten van je laptop altijd moeten kiezen via welke Windows je de laptop op wilt starten. Dit maakt de laptop er niet sneller op. Selecteer de harddisk die je wilt formatteren en kies voor "Volgende". Nu zal de installatie van Windows starten waarbij de Windows bestanden worden gekopieerd, de bestanden worden uitgepakt, onderdelen worden geïnstalleerd en de updates. Tijdens de installatie zal de laptop automatisch een aantal keer opnieuw opgestart worden. Dit hele proces zal enige tijd in beslag nemen afhankelijk van de snelheid van je laptop. Wanneer je bij het opnieuw opstarten weer de keus hebt om van de cd op te starten door een willekeurige toets in te drukken, doe dit dan niet. Windows zal namelijk automatisch doorgaan met de installatie vanaf de harddisk.
  4. Wanneer de laptop eenmaal een paar keer opnieuw is opgestart zal er gevraagd worden om een gebruikersnaam en computernaam. Vul deze naar wens in en kies voor "Volgende".
  5. In het volgende scherm kan je optioneel een wachtwoord invoeren. Wanneer je je laptop wilt beveiligen met een Windows wachtwoord, vul dan een desgewenst wachtwoord en schrijf deze ergens op. Wanneer je wilt dat Windows in één keer doorstart zodra je de laptop aanzet, vul dan niets in.
  6. Vul vervolgens de productcode in en kies voor "Windows automatisch activeren zodra die online is".
  7. In het volgende scherm kan er gekozen worden voor "Aanbevolen instellingen gebruiken". Dit heeft als voordeel dat er al veel standaard drivers voor je laptop geïnstalleerd worden die Windows 7 zelf herkent.
  8. Vervolgens kan de datum en tijd ingesteld worden, instellingen die voor zich spreken.
  9. Vervolgens krijg je de optie om de laptop meteen te verbinden met een draadloos netwerk. Kies hiervoor op "Overslaan". Dit kan later namelijk ook nog. Wanneer je dit meteen zou doen heb je het risico dat je meteen een virus binnen hebt op moment er nog geen anti virus software is geïnstalleerd. Kies in het volgende scherm voor "Thuisnetwerk".
  10. Nu is Windows 7 succesvol geïnstalleerd en zal de laptop meteen stukken sneller werken.

Laptop installatie afronden

  1. Anti virus software installeren
  2. Windows updates binnenhalen (er zal tevens automatisch een herstelpunt aangemaakt worden)
  3. Start -> Configuratiescherm -> Hardware en geluiden -> Apparaatbeheer (kijk of alles correct werkt en geïnstalleerd is)

De laptop sneller maken

Er zijn een aantal manieren om je laptop softwarematig eenvoudig sneller te maken dan dat hij is namelijk:
  • Een ready bootdisk maken met een USB stick, SD of memory stick. Wanneer je deze erin klikt dan zal je meteen de optie krijgen om hier een ready bootdisk van te maken. Wanneer je dit doet zal Windows bestanden die hij vaak gebruikt tijdelijk als cache wegschrijven op memory stick waardoor hij snel gegevens erbij kan halen i.p.v. ze op de harddisk te zoeken.
  • In plaats van Internet Explorerer Mozilla firefox installeren en als standaard browser gebruiken. Firefox werkt velen malen sneller als Internet Explorer.
  • Configuratiescherm -> Gebruikersaccounts -> Instellingen voor Gebruikersaccounts wijzigen -> Zet dit op de laagste stand zodat Windows niet bij elke instelling of installatie vraagt of je hier toestemming voor wil geven.
© 2011 - 2017 Knowledge4all, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Windows 7: de opvolger van VistaWindows 7 is de voorlopige naam van het nieuwe microft besturingssysteem. Deze opvolger van Windows Vista moet eind 2009…
Windows 7 installerenWindows 7 installerenZoals veel mensen weten, is Windows 7 de opvolger van Windows Vista. Het besturingssysteem lost problemen op die de gebr…
Windows op je Mac: microfoon & luidspreker fixHet is zeer gebruikelijk om op je Mac Windows te draaien. Maar dit levert soms nog wel eens wat compatibiliteit probleme…
In 3 stappen je pc opschonen, repareren en updatenJe pc opschonen, repareren, optimaliseren en updaten in 3 simpele stappen. Wanneer je pc steeds langzamer wordt, foutmel…
Windows Vista: Service pack 1 (Vista SP1)Windows Vista: Service pack 1 (Vista SP1)Windows Vista is nu ruim een jaar op de markt. Hoog tijd voor een service pack! In Vista SP1 (Service pack 1) zijn de no…

Reageer op het artikel "Laptop opnieuw installeren"

Reactie

Edwin, 24-11-2012 09:24 #1
Welke laptop wordt tegenwoordig nog geleverd met Windows DVD? Een nieuwe ms windows licentie kost je op z'n minst 100. Noteer gewoon de bestaande licentiecode, download w7 van de ms website en reactiveer via telefonisch contact met Ms desk. Recoverypartities werken zelden of niet.

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 25-01-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Reacties: 1
Schrijf mee!