InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Gratis virussen verwijderen

Gratis virussen verwijderen

Gratis virussen verwijderen In dit artikel wordt beschreven hoe alle virussen, cookies, overbodige bestanden, ongebruikte programma’s in één klap verwijderd worden.

Inhoud:

Schone PC zonder antivirus

Er is een manier om zonder antivirus programma’s je computer schoon en veilig te houden. Je hoeft ook nooit meer je harde schijf te defragmenteren of oude bestanden op te ruimen. Programma’s die je niet gebruikt verwijder je ook via deze methode. De methode is geheel gratis en werkt als volgt: Je wist formatteert de harde schijf en installeert Windows opnieuw.

USB-stick

Veel mensen zijn er huiverig voor om je harde schijf te wissen maar je kunt al je belangrijke bestanden makkelijk op een externe harde schijf kwijt. Dat kan al een USB-stick zijn, of een data back-up op DVD. Het is sowieso voor alle computergebruikers aan te raden back-up bestanden te maken. Als je klaar bent met Windows installeren, kun je de bestanden die je nodig hebt weer op de computer zetten. Door deze methode te gebruiken maak je regelmatig back-ups aan.

Windows

Windows installeren is heel simpel. Je moet af en toe op de enter-toets duwen of op ‘volgende’ klikken. Wel moet je in het begin van de Windows-installatie even opletten dat je Windows niet op een aparte partitie installeert. Zorg dat je de oude Windows eraf haalt. Pas dan wordt de harde schijf gewist en wordt de nieuwe Windows geïnstalleerd.

Tijd

Voordeel is dat het geen geld kost om je virussen te verwijderen of het geheugen op te schonen. Nadeel is dat het een beetje tijd kost. Als je alle handelingen apart moet doen: programma’s deïnstalleren, harde schijf defragmenteren, oude bestanden verwijderen en virusscans installeren dan ben je waarschijnlijk meer tijd kwijt. Bovendien moet je antivirus software dagelijks updaten anders kan er toch een virus binnen dringen. Geen enkele antivirus is waterdicht.

Nadeel

Natuurlijk moet je ook de programma’s die je wilt gebruiken opnieuw installeren. Dus dat is een nadeel. Ook zul je Windows vaker moeten installeren omdat virusaanvallen zich zullen blijven voordoen. Installeren van Windows is de laatste jaren steeds gemakkelijker geworden. Het duurt een klein uurtje. Als je een driver mist dan geeft Windows dat vanzelf aan en hoef je niet zelf op zoek naar de driver.

Voordeel

Met af en toe een uurtje werken kun je de gelduitgave voor antivirus software besparen. Je kunt dat, afhankelijk van hoe intensief je de computer gebruikt, eens in de 4 à 10 weken doen.

De voordelen op een rijtje:
  • Nooit meer harde schijf defragmenteren,
  • Geen programma’s deïnstalleren,
  • Virussen worden verwijderd,
  • Regelmatige back-ups,
  • Computer werkt sneller,
  • Het is gratis.

Kortom: er zijn genoeg argumenten om te overwegen om af en toe je harde schijf te wissen in plaats van dure antivirus software te kopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Installeer Windows vanaf een USB-stickInstalleer Windows vanaf een USB-stickHeeft u een computer staan zonder dvd speler (of een netbook) en wilt u daar graag Windows 7 op installeren? Zet de Wind…
Te trage computer? Zo maak je hem sneller!Te trage computer? Zo maak je hem sneller!Als je intensief gebruik maakt van Internet komt er veel op je computer terecht zonder dat je dat in de gaten hebt. Denk…
Opgepast voor XP Antivirus 2008Opgepast voor XP Antivirus 2008Opgepast! Er is weer een nieuw virus op het internet. Het virus gaat schuil onder de naam XP antivirus 2008. Mooi gevond…
Antivir, het beste gratis antivirus programmaAntivir, het beste gratis antivirus programmaAntivirus software is een van de belangrijkste dingen die een computer moet hebben. Antivir is een gratis antivirus prog…
Usb-stick met je eigen software (u3)Usb-stick met je eigen software (u3)Een usb-stick met jouw software erop? Het lijkt een droom maar het kan echt doormiddel van usb-stick met u3 software ero…
Bronnen en referenties
  • Ik heb zelf jarenlang een windows PC gebruikt waarbij ik eens per maand windows opnieuw installeerde, wat een uurtje duurt.

Reageer op het artikel "Gratis virussen verwijderen"

Reacties

Joey, 05-03-2011 14:16 #14
De instructies die u aanbied zijn onjuist. Virussen kunnen óók zich op een USB apparaat nestelen. Als u dus de harde schijf formatteert, en dan weer erop zet, en u voert het ongemerkt besmette USB apparaat (bijvoorbeeld met belangrijke back-ups) weer in de schone computer, dan installeert de virussen zich weer op de computer. Dus de oplossing die u aanbied is niet waterdicht! Daarom raad ik deze oplossing sterk af! U moet het ervaren als een soort van kringloop. :-) Reactie infoteur, 02-04-2011
Beste Joey, je beschrijft exact de manier om de locatie van een virus te vinden. Wanneer eerst de harde schijven van de computer zijn gewist, maar later het virus via een externe schijf zoals een usb-stick opnieuw opduikt, dan moet je ook de usb-stick wissen. Dan ben je van de virussen af. In zo''n geval kun je de digitale back-up verliezen. Daarom is het handig om bestanden over meerdere schijven te verspreiden of data-dvd''s te maken als back-up. Bij een data-dvd weet je 100% zeker dat er geen virus kan worden toegevoegd aan de bestanden.

Lisa, 28-01-2011 14:17 #13
Helaas bestaat er tegenwoordig ook malware (virussen, rootkits etc.) die niet van je computer verdwijnen na het herinstalleren van Windows. Ikzelf gebruik Hitman Pro. Het is gratis te downloaden op www.surfright.nl, vervolgens kun je onbeperkt gratis scannen. Echt een aanrader! Reactie infoteur, 28-01-2011
Lisa, Das niet waar. De harde schijf kun je wissen. Alle virussen zijn dan weg. Het verwijderen door hitman pro kost geld. Alleen scannen en in quarantaine plaatsen is gratis. Dat is net zoiets als gratis brood krijgen maar moeten betalen als je het wilt opeten. Je maakt reclame voor een commercieel product wat geen 100% veiligheid garandeert.

J. G. de Neve, 16-07-2010 09:27 #12
Bij het scannen zie ik dat er aantal virussn op mijn computer zitten, hoe kan ik deze verwijderen

Anneke van der Meulen, 13-02-2010 12:34 #11
Ik heb een virus op mijn computer zitten, hij is laatst wel weggeweest, maar volgens mij niet goed nagekeken. Wat kan ik hier aan doen.

Anny, 17-01-2010 13:04 #10
Ik heb een virus en die wil ik graag van mijn pc af wat te doen

Boyd, 16-06-2009 10:58 #9
Dit werkt idd voor 5 keer heel erg goed, daarna worden de kosten toch wat hoger want dan kan je een nieuwe windows gaan aanschaffen. Reactie infoteur, 17-06-2009
Mijn windows xp loopt als een trein, zelfs na 20 keer windows herinstalleren

Denise, 21-12-2008 14:20 #8
Hoe verwijder je nou die virussen na een scan?

Vincent Troon, 23-10-2008 00:02 #7
Hoop det het werkt

Tom008 (infoteur), 30-09-2008 02:01 #6
Faika, in dit artikel beschrijf ik de meest drastische manier om van virussen af te komen; door Windows opnieuw te installeren. Dan is je computer virusvrij.

Faika, 29-09-2008 21:11 #5
Als ik het hier goed lees dan kan ik door mijn norton antivirusprogramma opnieuw te installeren een virus verwijderen. Het komt mij als leek zo ongeloofwaardig over. Een p.c. dokter zegt het is veel werk en kan wel 50,-- euro gaan kosten.

Tom008 (infoteur), 27-09-2008 19:23 #4
Een trojan horse of virus verdwijnt als je windows opnieuw installeert. Als je een recovery cd hebt, heb je Windows Vista. Als je niet hiermee wilt werken kun je een oude windows XP cd gebruiken om je computer opnieuw virusvrij te installeren.

Jannie Legierse, 23-08-2008 13:02 #3
Hoe krijg ik trojanhorse van mijn pc?

Jo, 20-07-2008 13:39 #2
Hoe kun je nou Windows opnieuw installeren zonder een Windows CD?
Die krijg je nl. tegenwoordig niet meer bij aankoop van een nieuwe pc.
Je krijgt hooguit een recovery cd of, nog erger, een recovery partitie.

Nadia, 15-06-2008 17:57 #1
Hoe moet ik een virus verwijderen?

Infoteur: Tom008
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Special: Computertermen
Reacties: 14
Schrijf mee!