InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Het 1 april virus: gevaarlijk en snel!

Het 1 april virus: gevaarlijk en snel!

Het 1 april virus: gevaarlijk en snel! Al maanden voordat het een april was begon de zogenaamde Conficker worm zichzelf te verspreiden. Dit virus is een logic bomb, wat betekent dat hij zichzelf activeert op een april. Het virus is extreem gevaarlijk en verspreid zich ontzettend snel. Gelukkig zijn er manieren om dit virus buiten te houden.

Logic bomb

Een locig bomb is een worm die zich op een bepaald tijdstip activeert. Veel gebruikte data zijn een april en vrijdag de dertiende. Voordat de bom ontploft verspreid het virus zich naar andere computers. De maker heeft er vervolgens plezier van.

Conficker Worm

Verspreiding

De Conficker Worm heeft een aparte wijze van verspreiding. Hij verbindt zich automatisch met andere netwerken, websites of computers waardoor het virus ook daar geactiveerd wordt. Elke gebruiker of bezoeker krijgt het programma vervolgens mee.

Installatie

Het virus maakt gebruik van een belangrijke Windows Vista fout: MS08-067. Dit is een fout die zit op versies van Windows Vista die nog niet de nieuwste updates hebben. Zorg er dus voor dat je de nieuwste updates binnen haalt via Windows Updater!

Omzeiling

Het virus is erg slim gemaakt en moeilijk te herkennen. Nadat het virus wordt gedetecteerd door een virusscanner beveiligd hij zichzelf weer beter. Op die manier wordt het steeds moeilijker om het virus te detecteren.

Gevaren

Op een april opent het virus de computer voor de maker van het virus. Hierdoor kan hij of zij bepaalde programma’s installeren en gegevens stelen. Er is dus een groot risico aangezien de hacker bij al de persoonlijke gegevens kan.

Vernietigen

Er zijn al verschillende programma’s uitgegeven die het virus kunnen vernietigen. Deze programma’s zijn vaak gratis te downloaden. hier kan je zo’n programma downloaden.

Beveiliging

Als je de nieuwste update nog niet hebt dan is geen enkele vorm van beveiliging voldoende. Door de fout is Vista installeert het virus zich waarna hij alle beveiliging uitzet: van de standaard beveiliging van Vista tot de geïnstalleerde virus scanners. Het is dus erg belangrijk om de nieuwste updates geïnstalleerd te hebben!

1 april

Het virus kwam zelfs in het nieuws voor: daar zetten ze er al hun twijfels bij. Deze datum is perfect gekozen aangezien veel mensen er nu een grap van maken. En dat terwijl het een erg gevaarlijk virus is. Het is dus belangrijk om op te letten!
© 2009 - 2017 Rakker126, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het 1 april virus: gevaarlijk en snel!"

Infoteur: Rakker126
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!