InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > De beste virusscanner kiezen

De beste virusscanner kiezen

De beste virusscanner kiezen Een computer of laptop is niet goedkoop, dus als je hem dan in perfecte staat van de fabriek afgeleverd krijgt, wil je 'm ook graag in vorm houden. Dat doe je in ieder geval door er een goede virusscanner op te zetten. Als dit er niet bij zit neem je ook bij voorkeur nog een adwarescanner en een spywarescanner. Maar de keuze is zo groot, hoe weet je welke de juiste is? Welke virusscanner is echt aan te raden?

Wat is anti virus software?

Antivirus software is een type software dat poogt kwaadaardige software te identificeren, neutraliseren en waar nodig elimineren. De term "antivirus" wordt gebruikt omdat de aller eerste types werden gebruikt enkel voor het tegengaan van computervirussen. Tegenwoordig kunnen moderne virusscanners echter allerlei soorten gevaar voor je PC opsporen, zoals worms, phishing aanvallen, rootkits, trojaanse paarden (trojan horse), banking trojans en diverse andere bedreigingen voor de werking en snelheid van jouw computer. Antivirus software gebruikt hier over het algemeen twee verschillende methodes voor:
  • Analyseren (scannen) van bestanden. Ze gaan een heel woordenboek aan bestaande virussen af om te kijken of die verscholen zitten in de PC.
  • Identificeren van verdacht gedrag van bepaalde bestanden om zo te kijken of dit misschien een symptoom van een virus kan zijn.
Dit noemen we heuristieke analyse.
Vrijwel alle virusscanner gebruiken beide methodes, met een nadruk op de eerste. Sommige mensen denken wel dat een firewall ook een type antivirus software is, maar dit is niet correct.

Welke virusscanner kies ik?

Om deze vraag te beantwoorden zijn er een aantal dingen die je je af moet vragen.
  1. Wat is je budget?
  2. Welk besturingssysteem gebruik je?
  3. Ben je een ervaren gebruiker of een beginner?
  4. Wil ik een compleet pakket of slechts een enkel onderdeel?

Wat is je budget?
Virusscanners zijn er gratis, goedkoop en duur. De mate van effectiviteit neemt echter meestal wel toe met de mate van steiging van de kosten. Hoe duurder hoe beter gaat niet altijd op, maar vaak wel. Heb je echt geen budget voor een virusscanner dan kan je gaan voor de gratis via internet te downloaden anti virus software, de zogeheten freeware. Je hebt dan de keuze uit een van de volgende populaire types:
  • Avira AntiVir Personal
  • AOL Active Virus Shield
  • AVG Anti-Virus Free
  • avast! Home
  • BitDefender Free
  • Comodo AntiVirus
  • DriveSentry
  • F-PROT
  • PC Tools AntiVirus Free Edition

Welk besturingssysteem gebruik je?
Niet alle virusscanner zijn te gebruiken op alle besturingssystemen. Op de laatstse versies van Windows is bijna alle anti virus software te gebruiken. Maar gebruik je bijvoorbeeld MAC Os, Linux, FreeBSD of Unix, dan moet je goed opletten of deze software hier wel op draait. McAfee Virusscan, Sophos Anti-virus en Clam Antivirus zijn eigenlijk de enige scannes die op alle bovengenoemde systemen goed draaien.

Ben je een ervaren gebruiken of een beginner?
Als je een ervaren gebruiker bent en zelf goed weet hoe het systeem van de computer in elkaar zit dan kan je aan de gang gaan met wat meer ingewikkelde software, maar voor de beginnende computergebruiker is dit vaak hokuspokus. Vandaar dat je in dat geval beter kan beginner met het meer eenvoudige werk. In dat geval zijn aanraders AVG, ZoneAlarm/ZoneLabs en McAfee. Deze programma's gaan stap voor stap en zijn goed te doorgronden. ZoneAlarm bijvoorbeeld heeft ook een uitstekende helpdesk die welleenswaar alleen per mail te bereiken is, maar zeer goed en rap advies geeft.

Wil je een compleet pakket of slechts een enkel onderdeel?
Het kan zijn dat je bij de aanschaf van je computer al een cd-rom met virusscanner hebt gekregen maar dat deze bijvoorbeeld niet de optie heeft om een spyware check of een adware check uit te voeren, en jij toch het idee hebt dat er iets scheelt aan je PC, ondanks dat de virusscanner niets kan vinden. In dat geval is het aan te raden toch een spywarescanner te installeren of te downloaden. Goede programma's hiervoor zijn onder andere:
  • PC Tools's Spyware Doctor
  • DriveSentry
  • SUPERAnti Spyware
  • Sunbelt Software's Counterspy
  • Trend Micro's HijackThis
  • Webroot Software's Spy Sweeper
Kijk hier echter wel mee uit! Er zijn ook programma's die beweren spyware van de computer te verwijderen, maar het enige wat ze doen is dat ze het er juist op plaatsen, en dan ben je zelf degene die de deur wagenwijd openzet. Ga dus eerst goed na of het allemaal wel klopt!

Aanbod aan virusscanners

Het aanbod voor wat betreft antivirus software is gigantisch. Hieronder vind je een lijst met de mogelijkheden. De dikgedrukte programma's echter worden alom erkend als zijnde zeer goed en betrouwbaar voor wat betreft het totaalpakket en de beschermende, en dus niet alleen eliminerende werking:
  • ArcaVir
  • avast!
  • Avira
  • AVG Anti-Virus
  • BitDefender
  • BullGuard
  • CA Anti-Virus
  • Cisco Security Agent
  • Dr.Web
  • DriveSentry
  • eSafe
  • Fortinet FortiClient End Point Security
  • F-PROT
  • F-Secure
  • G DATA AntiVirus
  • IKARUS antivirus
  • INCA Internet
  • Kaspersky Anti-Virus
  • LinuxShield
  • McAfee VirusScan
  • Mks vir
  • NOD32
  • Norman ASA
  • Norton AntiVirus
  • Panda Security
  • PC Tools AntiVirus
  • Rising AntiVirus
  • Sophos Anti-Virus
  • Trend Micro Internet Security
  • TrustPort Antivirus -AEC
  • Vba32 AntiVirus
  • Virus Chaser
  • Windows Live OneCare
  • ZoneAlarm

Lees verder

© 2008 - 2014 Dessal, gepubliceerd in Anti virus (Pc en Internet) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis virusscanners downloadenGratis virusscanners downloadenIn dit artikel: een overzicht van gratis virusscanners. Voor de meeste virusscanners moet je betalen. Toch is er een red…
Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Een gratis virusscanner werkt even goed als een betaalde virusscanner en soms zelfs beter. Je leest hier waarom dit zo i…
Top 5 beste gratis virusscannersEr is niets zo vervelend als een virus op de computer oplopen tijdens het surfen. Om veel ellende met de computer te bes…
Waar kun je gratis virusscanners downloaden?Een virusscanner mag niet ontbreken op je computer. Je pc kan beschadigd raken wanneer je geen virusscanner hebt. Er zij…
Bronnen en referenties
  • http://blogs.pcmag.com/securitywatch/Results-2008q1.htm

Reageer op het artikel "De beste virusscanner kiezen"

Reacties

Leon, 08-07-2009 09:56 #5
Ik heb al heel lang NOD32, Werkt perfect! Dus een goede virusscanner is zeker NOD32! Maar blijf uitkijken waar je allemaal op klikt. Bij mij detecteerde NOD32 een msn virus niet, ai… Toen ff gezocht op internet een via andere virusscanner eraf gehaald, verder gewoon top virusscanner!

Wmnoa (infoteur), 13-06-2009 23:02 #4
Ik heb lang gesukkeld met Avast en AVG, maar sinds ik NOD32 ontdekte, heb ik zo goed als geen enkel probleem meer gehad. Plus: ik merk geen verschil tussen de prestaties vóór de installatie (zonder AV) en erna!

Corrie, 01-05-2009 10:26 #3
Hallo,
Ik heb nu panda op mijn laptop zitten, en het regent van spyware.
Niet normaal ik heb dit nog nooit gehad mijn laptop is nog 3 weken oud en is al terug gegaan naar de winkel

Corrie

Rudolfdebeer, 08-03-2009 15:30 #2
F-secure of te wel bij Planet bekend als PC Veilig is wel het slechtste wat je kunt installeren. Vernield en vertraagd je PC totaal. Steven is geen goede raadgever. Ik draai nu Norton.

Steven, 05-11-2008 17:29 #1
Er is veel te koop aan anti-virus software. Zo 1-2-3 kan ik er maar een AFraden: Norton. Norton is veilig, dat klopt. Maar het trekt je PC in het slop! Een tijdje geleden gaf een deskundige mij het advies: haal Norton van je PC (met de Norton removal tool, te downloaden bij Symantec) en installeer F-Secure. Dat heb ik gedaan en daar ben ik nog steeds erg blij mee! Ten eerste is mijn PC een stuk sneller geworden (ik dacht dat hij aan vervanging toe was, zo langzaam, maar het lag helemaal aan NAV!) en ten tweede gedraagt F-Secure zich beter, nl bescheiden. Waar Norton zich gedraagt als een Amerikaans instituut dat elke keer schreeuwt "terrorist alert, terrorist alert" doen F-Secure en veel andere programma's doen gewoon hun werk en meer niet. Zoals het hoort. Behalve F-Secure is ook NOD32 goed volgens kenners.

Infoteur: Dessal
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Special: Antivirus
Reacties: 5
Schrijf mee!