InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Combofix, dé trojan en virus verwijdertool

Combofix, dé trojan en virus verwijdertool

Combofix, dé trojan en virus verwijdertool Met 1 tool ben je van veel vervelende computer problemen af. Meestal worden deze veroorzaakt door trojans en andere Malware. Lastig is vooral de 'vundo' trojan. Met deze tool is in 1x je computer weer schoon. Geloof me, het werkt fantastisch.

Combofix

Combofix is een programma dat je gratis kunt downloaden. Het scant naar malware; virussen, trojans en andere rommel die je niet op de computer wilt hebben. Vooral problematisch zijn bestanden die niet te verwijderen zijn onder normale omstandigheden. Meestal staan deze in de windows/system32 map. Virusscanners zoals McAfee, Norton AV, AVS e.d. zijn niet in staat ze op te sporen of te verwijderen.

Combofix laat zich zonder problemen en ontzettend makkelijk gebruiken. Het kan echter wel zijn dat je problemen ondervind na het gebruik van Combofix doordat bestanden door virussen en malware beschadigd zijn.

De makers van combofix waarschuwen dan ook om combofix alleen door een expert uit te laten voeren.
Je gebruikt ComboFix beter niet, tenzij je hierom werd gevraagd door iemand met ervaring. Aangezien ComboFix een krachtige tool is, wordt het tevens ten sterkste afgeraden om enige actie te ondernemen, gebaseerd op de door ComboFix getoonde informatie zonder toezicht van iemand die hiertoe degelijk werd opgeleid. Dit omdat foutief gebruik van deze tool kan leiden tot problemen met de normale werking van je computer.
Voor meer informatie hierover, zie Hoe dient ComboFix gebruikt te worden?

Hoe weet je of jouw computer besmet is?

Het meest duidelijk wordt het wanneer je normale taken niet goed meer kunt uitvoeren. Er komen bijvoorbeeld bij alles wat je doet 'pop-ups' in het beeld. Vaak vertellen die je dat de computer besmet is en dat er een anti-spyware tool o.i.d. gedownload moet worden. Doe je dit dan komt er nog meer rommel op de pc.

Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld het taakbeheer wordt uitgeschakeld waarmee processen handmatig gestart en afgesloten kunnen worden. Bijzonder is ook dat de virusscanner ongemerkt uitgeschakeld wordt.

Ik heb zelfs meegemaakt dat alle software die lijkt op anti-virus programma's niet meer gestart kunnen worden. Ook combofix kon niet direct via de computer gestart worden. Via een externe schijf uiteindelijk toch nog gelukt.

Combofix uitvoeren

Tijdens het uitvoeren van Combofix niet de computer voor andere dingen gebruiken.
  • Combofix scant naar problemen. Hij zal vrijwel meteen al wat rommel verwijderen uit de system 32 map.
  • Tijdens het uitvoeren wordt o.a. een backup gemaakt van het register en een systeemherstelpunt. Just in case....
  • De systeemdatum wordt veranderd om malware makkelijker te kunnnen herkennen en verwijderen.
  • De netwerkverbinding wordt onderbroken.
  • Er wordt een onschadelijk test 'virus' op de computer gezet om te kijken wat de virusscanner oppikt. Als het goed is zie je die melding in de virusscanner.
  • Programma's worden afgesloten om zo veel mogelijk toegang te krijgen tot alle bestanden.
  • De computer wordt eventueel opnieuw opgestart na het vinden van malware om dat bij het opstarten te kunnen verwijderen.

Veel succes en plezier met de nu 'schone' computer!
© 2008 - 2017 Rvermaat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe verwijder je het programma 'Advanced Virus Remover'?Hoe verwijder je het programma 'Advanced Virus Remover'?'Advanced Virus Remover' is een misleidend antivirus programma dat zich met behulp van een 'trojan horse' op de computer…
Top 5 beste gratis virusscannersEr is niets zo vervelend als een virus op de computer oplopen tijdens het surfen. Om veel ellende met de computer te bes…
Hoe verwijder je het programma ‘My Security Engine’?Hoe verwijder je het programma ‘My Security Engine’?My Security Engine is een misleidende antivirus scanner die zogenaamd virussen en spyware vind die er niet zijn. Het kom…
Virus verspreid via Nederlandse websites (maart 2014)Virus verspreid via Nederlandse websites (maart 2014)Op 21 maart 2014 bracht de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een alarmerend bericht naar buiten. Op maandagavond 17 maa…
Bronnen en referenties
  • http://www.bleepingcomputer.com/combofix/how-to-use-combofix
  • http://www.bleepingcomputer.com/combofix/nl/hoe-dient-combofix-gebruikt-te-worden

Reageer op het artikel "Combofix, dé trojan en virus verwijdertool"

Reacties

Truus, 14-04-2014 18:01 #14
Vraagje,

Na verscheidene programmas te proberen heb ik combofix gedownload.
Ik kwam niet van het ytno ads virus af. Dit op aanraden van een expert.
Nu is dit gelukt, maar ik kan geen dingen zoals outlook of google chrome meer openen.

Help help help, mijn bestanden staan er wel nog op

C. P. Verberne, 02-11-2013 11:19 #13
Ik heb ComboFix gedownloaded maar tijdens installeren zegt hij:
Combofix is not meant to run in compatibility mode. The program shall now exit.

Hoe kan ik dit oplossen? Reactie infoteur, 06-12-2013
Run as 'administrator'?
Windows 8 wordt in ieder geval nog niet ondersteund

P. Veldhoen, 22-09-2012 12:23 #12
Wat is het verschil in de programma's combofix en malwarebytes anti-malware?
volgens mij doen ze beide hetzelfde werk.

Sharon, 18-07-2012 12:41 #11
Vraagje, kan ik deze tool op mijn laptop downloaden, op een stick zetten om dus vervolgens op de pc van mijn moeder te gebruiken?

Jessicablind, 03-07-2012 23:57 #10
Het werkt fantastisch!… bedankt…

Vincent, 23-10-2011 13:51 #9
Combofix is echt het beste programma wat betreft virussen. Bij mij lost het in 10 minuten de meest krachtige virussen op die de meest gekke dingen doen, zoals je achtergrond vervuilen met zooi als 'Your computer is infected with spyware'. Ff de virusscanner uitzetten, laten lopen, computer een paar keer opnieuw opstarten en je krijgt een compleet overzicht wat Combo heeft gedaan, er waar het probleem hem inzat. Alvorens kreeg ik trouwens al meteen een waarschuwing waar het probleem zat, mijn computer was besmet met 'Rootkit' of wat het ook mag zijn, het is iig opgelost. Echt een aanrader.

Rvh, 19-09-2011 13:04 #8
Laatst ging the utility manager (XP) zelf aan de slag (bij de 2e letter statte die op met een stem erbij!) en viel (dus) mijn toetsenbord uit. Als ik heel snel zomaar wat letters typte dan lukte het wel, maar zodra ik wat langzamer ging nam the manager het over.
Kon niet meer inloggen als admin. Na MS esentails en wat uit en aan zetten in de bootsector kreeg ik een kansje. Direct combofix gedraaid en alles werkte weer en zelfs wat sneller dan voorheen. De software draait eigenlijk (zoal de meeste software) uit zichzelf, je kunt eigenlijk niet echt meer ingrijpen, dus hoezo expert nodig?

Ferdi, 17-08-2010 23:07 #7
Ik ben geen expert maar neem het risico in het geval van een fakeantivirus zonder aarzelen. Securiy tool bijvoorbeeld laat je geen enkel virus programma openen. Ook combofix kon ik niet starten. Ik heb de computer verlvolgens gestart in veilige modus. AVG kon ik niet uitschakelen en kreeg daarover een waarschuwing. na enige tijd startte de computer opnieuw op in normale modus. en na even gewacht te hebben zonder de computer verder aan te raken was het fake antivirus verdwenen.

Gammo, 22-02-2010 20:51 #6
"ComboFix is een zeer krachtige tool. Het is de bedoeling dat het alleen gebruikt wordt op instructie en onder begeleiding van iemand die getraind is in malwareverwijdering. Het is dus NIET de bedoeling dat mensen ComboFix uit eigen initiatief gebruiken. Zelf met deze tool aan de slag gaan kan ernstige problemen opleveren, zoals een computer die niet meer op wilt starten!"

Dat zijn de woorden van de maker van ComboFix, en iedere expert op het gebied van malwareverwijdering die ik ken, is het hierover met hem eens.

Ik hoop dat iedereen die dit leest mij gelooft, en ik raad jullie echt af om zelfstandig ComboFix te gebruiken. Lees ook de ComboFix Disclaimer maar eens door: http://img.photobucket.com/albums/v666/sUBs/New_Disclaimer_090525.gif

Van Belle Jean Marc, 12-01-2010 14:33 #5
Ik ben al een zeer 'oude' computerdokter vanuit het tijdperk dat bedrijven nog met mainframes werkten.

Ik gebruik de tool 'combofix' zeer regelmatig en ben er zeer tevreden over. Ik ga trouwens niet akkoord dat je enkel technisch experten het mogen gebruiken, maar dat je de tool meestal zelfs tussendoor eens mag laten draaien. Het is pas zeer technische software die het na het gebruik van de tool soms eens laat afweten (bijv. netwerk scannersoftware; bepaalde exotische windows-softwarepakketten), maar dan ligt het probleem eerder bij die software dan bij de standaard windows-software.

Van mij krijgt dit pakket 13/10.

PS: Ook de Microsoft Essentials als virusscanner krijgt van mij goede punten en beide pakketten behoren tot de uitzondering op de regel dat gratis nooit goed kan zijn. PS: Ze zijn ook niet echt gratis, er betalen anderen (bedrijven) voor! Dus de volgende maal dat u op de kap van zelfstandigen zit, misschien eens over nadenken als u een van beide programma's zou gebruiken…

Blackbird, 21-05-2009 21:44 #4
WAARSCHUWING: Het gebruik van ComboFix kan verstrekkende, fatale gevolgen hebben. Het gebruik van ComboFix is dan ook niet aangeraden zonder toezicht van een gekwalificeerde HijackThis Analyst. Verkeerd gebruik van ComboFix kan ervoor zorgen dat het systeem niet meer zal werken zoals deze heeft gewerkt. De gekwalificeerde helpers hebben voor het gebruik van ComboFix een goede training gehad. Zonder deze training is ComboFix een te gevaarlijke tool om zelf te gebruiken. Dit artikel gaat trouwens ook tegen de disclaimer van ComboFix in.

GEBRUIK COMBOFIX DUS NIET, in tegenstelling tot wat de maker van dit artikel zegt.

Blackbird, gekwalificeerd helper. Reactie infoteur, 24-05-2009
Tsja, net zoals het installeren van veel software / hardware wordt er verwezen naar een expert.

Een schilder roept ook dat je niet zelf moet gaan schilderen… Maar ja ach, dan klieder je maar wat meer.

Zorg voor een goede backup, mocht er iets fout gaan dan heb je de belangrijke bestanden nog. Als laatste oplossing zou een nieuwe windows installatie uitkomst bieden. Combofix wil geen aansprakelijkheid van eventuele schade ontstaan doordat iemand niet weet hoe hij een probleem moet verhelpen.

Godfather78, 04-05-2009 21:21 #3
Beste Mensen Mijn Pc is voor de 3e keer Geinfecteerd met Win32 Junkpoly + Vitro en Virut
Hoe kom ik er aan? en hoe kom ik er vanaf? dit virus is een POLYMORPHIC virus
het transformeerd constant, en besmet nu zelfs gvd mn E (CDROM/DVD) Station… naja zeg.

Ik krijg meldingen dat de bestanden op mn DVD besmet zijn zowel als mn C en D schijf.

Vorige maand april had ik ook ineens het Junkpoly (Cryp) virus ik kreeg het zelfs na 8 VOLLEDIGE FORMAT C EN D
niet weg! uit wanhoop beide schijven verwijderd van de pc en laten debannen en formateren bij een hardware computer zaak. (dus LOS van mn pc)

En guess what we zijn nog geen maand (maar een week) verder en voila dat klote virus is weer terug!

Wat nu? Reactie infoteur, 05-05-2009
Heeft u een goede virusscanner? Wat is er gedaan vooraf aan de besmetting? Zorg ervoor dat dit dan niet meer gebeurd. Lijkt een open deur, maar vaak komen vervelende virussen en trojans mee met bijvoorbeeld gedownloade (illigale) software en cracks.

Ik neem aan dat combofix de besmetting wel verwijderd?

Pctech, 04-12-2008 08:51 #2
ComboFix is inderdaad een zeer krachtige tool, die malwareproblemen kan oplossen waar andere scanners en tools falen. Deze tool is echter GEENSZINS bedoeld om zo maar even tussendoor te worden gebruikt! In bepaalde omstandigheden kun je je volledige systeem onbruikbaar maken zodat je PC zelfs niet meer wil opstarten. Bij gebruik van ComboFix onder begeleiding van ervaren malware Analysten zoals je die op http://support.bluemedicine.be/mybb/index.php, http://www.hijackthis.nl/forum/index.php en http://www.antispywareoffensief.nl/forum/ vindt, is dit geen enkel probleem gezien zij ook dan weten wat dient te gebeuren om je systeem terug in orde te krijgen.
Daarnaast zijn zij de enigen die de nodige kennis bezitten om het rapport, dat na de scan wordt weergegeven, met kennis van zaken uit te lezen en eventuele restanten of nog aanwezige malware op te ruimen. Laat je dus niet verleiden om op eigen houtje eens te "proberen", met de huidige antivirus 2009 en andere rootkit besmettingen kun je beter een ervaren specialist aan je zijde hebben. :-) Reactie infoteur, 04-12-2008
Specialist is een groot woord.
Zorg natuurlijk altijd voor een backup van belangrijke bestanden.
Wanneer je pc onder de rommel zit is dit een uitstekend alternatief. Virusscanners ruimen dit niet op. Combofix wel.

Nu, na veel gebruik mijnerzijds (+100 keer) nooit problemen ondervonden. Maar, zoals PCTech aangeeft, het kan onder sommige omstandigheden fout gaan.

Hugo Luijten, 26-10-2008 16:56 #1
Hi,
Ik krijg de download van combofix niet gestart. 'pagina niet bereikbaar', zegt mijn pc… ik vrees dat ik een virus heb, want geen enkele pagina die met virusscans te maken heeft krijg ik gedowload. Ik kan ook mijn harde schijf niet defragmenteren etc. Hoe dit op te lossen?
groetjes,
Hugo Reactie infoteur, 27-10-2008
De virussen worden steeds vervelender. Ook ik heb dit een keer meegemaakt. Vanaf de besmette pc is niks te doen wat het virus zou opruimen. Niet downloaden van anti-virussoftware e.d.

Als oplossing zou je combofix via een andere pc kunnen downloaden, op een usb-stick zetten en vanaf de usb-stick uitvoeren.
Dit laatste is belangrijk omdat het virus de uitvoer vanaf de harde schijf blokkeert.

Succes! Hopelijk lukt het.

Infoteur: Rvermaat
Laatste update: 16-04-2011
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Reacties: 14
Schrijf mee!