InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Hoe maak ik mijn computer sneller?

Hoe maak ik mijn computer sneller?

Je zult het vast wel eens hebben gehad: alles loopt vast, je kan niks meer. Wat helpt nou echt om je computer sneller te maken? Er zijn natuurlijk ook duizenden websites die hier tips voor hebben, maar niet iedereen snapt computers zo goed. Een paar tips om je computer wat sneller te maken!

Anti-virus

Allereerst kan een antivirus niet missen op je computer of laptop, hierdoor houdt het schadelijke bestanden buiten die je op internet kan 'oplopen'. Daarnaast kan je een scan doen om te kijken of er geïnfecteerde bestanden tussen zitten die je dan kan verwijderen. Welke anti-virus je dan moet nemen is natuurlijk aan jezelf, bekende anti-virus programma's zijn onder andere AVG en Avast! Anti Virus. Deze kun je gratis downloaden door het in te typen op www.google.nl. Je kan er ook voor kiezen om een betaalde versie te kopen in de winkel, hier zitten vaak ook extra's bij.

Voorbeeldbestanden

Windows Vista en Windows XP worden geleverd met voorbeeldbestanden als, videobestanden en muziek en afbeeldingen. Wanneer je deze bestanden niet gebruikt kun je deze het beste wissen, via Windows Verkenner, bijvoorbeeld 'Voorbeelden van muziek'.

Updates uitvoeren

Ben je er zeker van dat je de laatste updates van Microsoft of Windows hebt? Soms zitten er fouten in, die kan je repareren door een 'update' die dit verhelpt. In het 'configuratiescherm' die je vindt bij 'start' kan je kiezen voor 'Windows Update' en dan 'naar updates zoeken'. Bij sommige computer of laptops staat dit al automatisch aangevinkt, belangrijk is dan om regelmatig je computer of laptop uit te schakelen en opnieuw op te starten.

Defragmentatie

Wat een goede tip is, is om je computer of laptop te defragmenteren. Het betekent eigenlijk dat je alles op een rijtje zet in je computer/laptop, zodat losse delen bij elkaar komen te staan en er weer geheugen vrij komt. Defragmenteren vind je door via Start naar 'Alle programma’s' en dan 'Bureauaccessoires' en 'Systeemwerkset' te gaan, waar Schijfdefragmentatie staat.

Schijfopruiming

Hetzelfde als bij defragmenteren (start, bureauaccessoires, systeemwerkset) kun je ook kiezen voor schijfopruiming. Je kunt kiezen welke schijf je wil opruimen. Dit wil niet zeggen dat je alles kwijtraakt! Dit gaat vooral om tijdelijke (internet) bestanden die vaak veel geheugen innemen.
© 2014 - 2017 Ince, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Opgepast voor Anti spy checkOpgepast voor Anti spy checkOpgepast! Er is een virus dat schuil gaat onder de naam Anti spy check. Dit virus doet zich voor als spyware remover.
Bronnen en referenties
  • Microsoft.com

Reageer op het artikel "Hoe maak ik mijn computer sneller?"

Infoteur: Ince
Gepubliceerd: 02-06-2014
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!