InfoNu.nl > Pc en Internet > Anti virus > Gratis antivirus software voor tablet en smartphone

Gratis antivirus software voor tablet en smartphone

Gratis antivirus software voor tablet en smartphone Niet alleen je computer loopt kans op besmetting met virussen, wormen en Trojan horses, ook je mobiele telefoon en tablet moeten hiertegen beschermd worden. Op dit moment hebben miljoenen mensen een smartphone of tablet waar geen beveiligingssoftware op geïnstalleerd is.Hier volgt een overzicht van antivirus programma's voor je mobiele devices.

AV-test

Toen het Duitse bedrijf AV-test erachter kwam dat er minstens 15 miljoen mensen met mobiele telefoons en tablets surften op het internet zonder enige bescherming tegen virussen, besloten ze om de beschikbare Android antivirus apps op een rij te zetten en te testen. Dit testen gebeurde op verschillende onderdelen. Zo werden de apps beoordeeld op bescherming, gebruiksgemak en extra beveiligingsopties. In totaal konden de apps 12 punten scoren. De top 20 werd opgesteld op basis van de hoeveelheid punten die de programma's gehaald hebben.

Malware

Malware is een verzamelnaam voor kwaadaardige en/of schadelijke software. De hoeveelheid malware voor internetgebruikers van mobiele telefoons en tablets groeit explosief. Eind 2011 bevatte de database van AV-test zo'n 8000 verschillende soorten malware voor Androidgebruikers. In januari 2012 waren dit er al een verbazingwekkende 21.000. Nog een jaar later is dit getal gegroeid tot 185.000.
Malware wordt actief wanneer het wordt geïnstalleerd op een device dat op Android draait. Wanneer er een antivirus app op de telefoon of tablet geïnstalleerd is, zal deze de installatie van de malware op de telefoon meestal kunnen voorkomen. Daarom is het vreemd dat de top 20 meest gedownloade apps in Google Play geen antivirus apps bevat. Zeker wanneer je wilt internetbankieren op je telefoon op tablet is het belangrijk dat deze goed is beveiligd met antivirus software, vanwege de nieuwe regels voor internetbankieren.

Top 20 antivirus apps voor Android

  1. TrustGo
  2. Bitfender
  3. Antiy
  4. LookOut
  5. Alvast
  6. Symantec
  7. Comodo
  8. NQ Mobile
  9. Dr.Web
  10. TenCent
  11. Trend Micro
  12. Kaspersky
  13. Sophos
  14. Webroot
  15. ESET
  16. AhnLab
  17. F-Secure
  18. Quick Heal
  19. G Data
  20. Ikarus

Gratis of betaald

Alle apps die in de tot 20 staan bieden tenminste een gratis proefversie van de antivirus app aan. Een deel van de apps, bijvoorbeeld de eerst geplaatste TrustGo app en LookOut app, zijn ook voor onbepaalde tijd geheel gratis verkrijgbaar. Hierbij moet vaak wel betaald worden voor de meer uitgebreide versie.

AVG AntiVirus Free

Een ander antivirus app die niet getest is door AV-test, maar wel gratis beschikbaar is voor tablets en smartphones die draaien op Android, en ook een versie heeft voor gebruikers van iPhones en iPads is AVG Antivirus. De Android app biedt bescherming tegen virussen en spamberichten, heeft een telefoon- of tabletlocator, telefoon of tablet vergrendelen en wissen op afstand applicatie om je telefoon of tablet terug te vinden bij diefstal en je persoonlijke gegevens te beschermen. Bovendien zorgt de app ervoor dat je tablet of telefoonprestatie omhoog gaat met behulp van een Task Killer applicatie waarmee ongebruikte maar wel geactiveerde applicaties om de zoveel tijd afgesloten worden.

Lees verder

© 2013 - 2017 Marrie123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.av-test.org
  • www.avg.com
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Malware

Reageer op het artikel "Gratis antivirus software voor tablet en smartphone"

Infoteur: Marrie123
Laatste update: 16-12-2013
Rubriek: Pc en Internet
Subrubriek: Anti virus
Schrijf mee!